Sådan bliver en politiker et superbrand

POLITISK BRANDING: En politiker i dag skal mestre mindst seks forskellige discipliner for at nå til tops, hævder ny bog - og ikke alle handler om politik. Forfatterne dømmer Løkke som sejrherre over Helle Thorning.
Ny bog opregner de træk, der skal til, for at en politiker bliver et "superbrand".
Ny bog opregner de træk, der skal til, for at en politiker bliver et "superbrand".
Niels Th. Dahl

Politikere af i dag bliver nødt til at acceptere, at at politik ikke længere kun handler om politik eller om at være den klogeste. Man bliver nødt til også at apolitisere sig selv, iscenesætte sig selv og appellere til folks følelser.

Mads Christian Esbensen
Forfatter og cand.scient.pol.

De dage er forbi, hvor en dygtig toppolitiker i Danmark kunne nøjes med at arbejde hårdt, skrue gode politiske aftaler sammen og besøge sine vælgere i valgkredsen en gang imellem.

For at nå til tops i dansk politik - eller i politik i det hele taget - kræves der nemlig store kompetencer på en lang række felter, der ikke i sig selv har noget med politik at gøre. Det hævder forfatterne Bo Bredsgaard Lund og Mads Christian Esbensen i bogen "Det politiske superbrand", der udkommer senere i denne måned.

Selv om mange af bogens pointer ikke i sig selv er nye, er den en af de første systematiske gennemgange af, hvad der kræves af en toppolitiker i dag.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024