SF tabte valgkampene

BAGGRUND: SF har hidtil været dårlig til at føre valgkamp, dokumenterer nye tal. Det skal være slut, lover partiformand Villy Søvndal.
Ved hjælp af fokusgrupper og en stærkt forøget kommunikationsafdeling vil Villy Søvndal forsøge at undgå, at SF endnu engang taber terræn i en valgkamp.
Ved hjælp af fokusgrupper og en stærkt forøget kommunikationsafdeling vil Villy Søvndal forsøge at undgå, at SF endnu engang taber terræn i en valgkamp.Foto: Altinget/Rasmus Nielsen
Erik Holstein

Vi har tidligere troet alt for meget på, at vi selv kunne kommunikere vores budskaber. Men det kan vi ikke. Det er man nødt til at have professionel hjælp til.

Villy Søvndal
SF-formand

Det skete ved valget i 2005, og det skete endnu mere udpræget i 2001. SF gik ind i valgkampen med en hæderlig opbakning, men slutresultatet blev en skuffelse. Som konsekvens heraf har SF oprustet og lagt an til en langt mere professionel indsats end tidligere, så partiet er fit for fight, hvis Anders Fogh Rasmussen udskriver valg i den nærmeste fremtid.

I de sidste 20 år har SF hver gang måtte indhøste mandattab ved valgene - med undtagelse af valget i 1998 hvor partiet fortsatte uændret med 13 mandater. I denne periode er partiet blevet mere end halveret: Fra 14,6 pct. og 27 mandater i 1987 til sølle 6 pct. og 11 mandater ved valget i 2005.

Og som tal fra professor Søren Risbjerg Thomsen fra Århus Universitet viser, har SF ikke alene tabt mandater. Partiet har også tabt selve valgkampen. Således gik SF fra 6,6 pct. ved valgets udskrivelse i januar 2005 ned til 6,0 pct. på valgdagen 8. februar.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024