Vejtransport sejrer over de renere tog
Peter von Kohl
Ingen forfatter
Ingen forfatter
Strasbourg: Når EUs jernbanesektor fra næste måned åbnes for internationale godstjenester på de godt 50.000 kilometer jernbanelinier, der indgår i det trans-europæiske jernbanegodsnet, så åbnes der for en reguleret konkurrence forud for en udvidelse til hele det europæiske net i 2008.Hvis der ikke iværksættes seriøse foranstaltninger i EU med 15 medlemsstater inden 2010 for at sikre en mere rationel udnyttelse af fordelene ved de enkelte transportformer, vil alene den tunge lastvognstrafik blive forøget med næsten 50 procent i forhold til 1998-niveauet.
Hvidbog om den europæiske transportpolitik
EU-Kommissionen
Men Europas støt stigende problemer på hele transport-området er en tikkende bombe ikke alene under vore muligheder for at kunne indånde en bare nogenlunde ren luft, men også under de økonomiske muligheder for at kunne nå det ambitiøse mål, som EU's stats- og regeringschefer satte i foråret 2001 i Lissabon: Europa skal være verdens førende industri-nation i år 2010.
Over for dette budskab står så erklæringen fra topmødet i Göteborg i juni 2001, hvor der blev lagt op til en afkobling mellem økonomisk vækst og vækst i transporten. Også her blev årstallet 2010 magisk på samme måde som i EU-Kommissionsrapporten fra september samme år - hvidbogen om den europæiske transportpolitik:
”Hvis der ikke iværksættes seriøse foranstaltninger i EU med 15 medlemsstater inden 2010 for at sikre en mere rationel udnyttelse af fordelene ved de enkelte transportformer, vil alene den tunge lastvognstrafik blive forøget med næsten 50 procent i forhold til 1998-niveauet”.