Digital Hub Denmark får første administrerende direktør
Bestyrelsen bag Digital Hub Denmark har udpeget Camilla Rygaard-Hjalsted som første administrerende direktør for hubbens sekretariat.
Nikolai Evereth Hansen
RedaktionsassistentCamilla Rygaard-Hjalsted bliver Digital Hub Denmarks første administrerende direktør.
Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
Rygaard-Hjalsted kommer fra en stilling som viceadministrerende direktør i Cowi for digitale services i området 'geoservices' og 'mapping'.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) mener, at Camilla Rygaard-Hjalsted er den rette til jobbet.
"Med hendes solide baggrund i erhvervslivet, stærke indsigt i digital innovation og stærke ledererfaringer er jeg overbevist om, at hun er den rette person til at lede Digital Hub Denmark og arbejde for, at Danmark bliver digital frontløber," siger han i pressemeddelelsen.
Som administrerende direktør i Digital Hub Denmark får Camilla Rygaard-Hjalsted det overordnede ansvar for udviklingen af hubben. Hun bliver ansvarlig for at understøtte og accelerere danske virksomheders anvendelse af nye digitale teknologier som kunstig intelligens og anvendelse af Big Data.
Skal stå i spidsen for at markedsføre Danmark internationalt
Camilla Rygaard-Hjalsted glæder sig til at skabe synlige resultater for hubben.
"Danmark har et stort vækstpotentiale på det digitale område, og jeg glæder mig meget til at åbne den nye hub og skabe synlige resultater til gavn for virksomheder, partnerskabet og borgere," siger hun og fortsætter.
"Vi skal hjælpe med at opbygge en kultur af stor omstillingsparathed samt et højt niveau for digital innovation således, at vi når i mål med vækst i erhvervslivet," fortæller hun.
I sin rolle som direktør skal Camilla Rygaard-Hjalsted desuden arbejde for at styrke samarbejdet mellem erhvervsliv og universiteter og markedsføre Danmark internationalt som et digitalt foregangsland.
Camilla Rygaard-Hjalsted får i bestyrelsen selskab af direktører fra blandt andet Dansk Industri, Dank Erhverv, IBM Danmark og Finans Danmark.
Hun tiltræder stillingen 1. november 2018.
_________________________________
Digital Hub Denmark er en opfølgning på regeringens strategi for Danmarks digitale vækst. Hubben skal styrke virksomhedernes adgang til kompetencer og muligheder for udvikling af digitale produkter og nye forretningsmodeller.
I alt har staten afsat 110 millioner kroner fra 2018 til 2022 til Digital Hub Denmark, som suppleres af midler fra partnerkredsen, Industriens Fond, samt andre deltagende private virksomheder, fonde og organisationer.