Debat

Digital landechef: Danske virksomheder skal stå sammen mod Amazon

KLUMME: Amazon åbner snart for alvor op for sin tjeneste i Danmark. Hvis danske virksomheder på nogen måde skal kunne overleve, skal de for alvor tænkes ud af boksen, skriver Lars Kejser, der er landechef i Episerver. 

Danskerne er af natur tilbudsjægere, og med den stigende e-handel er det blevet endnu nemmere at sammenligne priser og finde gode tilbud, skriver Lars Kejser. 
Danskerne er af natur tilbudsjægere, og med den stigende e-handel er det blevet endnu nemmere at sammenligne priser og finde gode tilbud, skriver Lars Kejser. Foto: Paul Sakuma/Ritzau Scanpix
Katrine Skov Sørensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Kejser
Landechef, softwarehuset Episerver

Tid er og bliver den vigtigste faktor i vores liv. Den virksomhed, der for alvor kan gøre det nemt og tidsbesparende for kunderne, står derfor også stærkere. Det giver sig selv.

Tidligere har de fysiske butikker måttet kæmpe om kunderne inden for det parameter, men med de mange nye onlinemuligheder er der sket en ændring i mange danskeres indkøbsvaner.

Dansk Erhvervs seneste tal på området for e-handel viser, at der sidste år blev købt for 123 milliarder kroner. En stigning på 11 procent i forhold til året før. Og det ser ud til at fortsætte.

Fakta
Deltag i debatten!

Selvom de fleste af os nyder at se og føle på varerne, så kommer det næppe bag på nogen, at e-handlen langsomt, men sikkert tager en stadig større bid af detailomsætningen.

Det er bare nemmere at bestille online. Derfor bliver det også en kæmpe game changer, når Amazon, e-giganten over dem alle, for alvor åbner op for sin tjeneste i Danmark.

Selvom flere danske virksomheder har fået forstærket deres online tilstedeværelse, så får de ikke et ben til jorden, når den amerikanske platform melder sin ankomst.

Lars Kejser
Landechef, softwarehuset Episerver

Selvom flere danske virksomheder har fået forstærket deres online tilstedeværelse, så får de ikke et ben til jorden, når den amerikanske platform melder sin ankomst.

Amazon sparer dig ikke bare for tid, men kan med deres Prime-koncept tilbyde dig alverdens tjenester ved siden af. Stream, e-bøger og gratis fragt er blot nogle af dem.

Hvis danske virksomheder på nogen måde skal kunne overleve, skal der for alvor tænkes ud af boksen. Alene kan de hverken modstå presset eller tilbyde de samme vilkår som Amazon.

Samarbejde er løsningen
Det lyder voldsomt, at en enkelt platform kan skabe så mange dommedagsprofetier, men det er dog en realitet, og hvis de danske virksomheder skal gøre sig nogle forhåbninger om at overleve på markedet, så bliver de nødt til at samarbejde.

I ét stort partnerskab på tværs af brancher kan man koordinere fragt, logistik og eventuelt lager med hinanden.

Resultatet vil være færre udgifter samt bedre leveringstid og service, da man som kunde ikke behøver at besøge fire forskellige sites.

Det er en nok en utopi, men når de forskellige erhvervsledere har oplevet Amazons sande styrke, så tror jeg, at flere vil være tilbøjelige til at forsøge.

Virksomheden, hvis mission er at tilbyde kunder verden over at kunne købe alt, vil unægtelig starte en forbrugsfest blandt de danske forbrugere.

Men som med alt andet rummer Amazons teknologiske muligheder også en lang række trusler.

En ny analyse fra Dansk Industri viser, at 4 ud af 10 danske e-shoppere allerede har handlet på Amazon én eller flere gange inden for de seneste 12 måneder. Hvad vil der ske med det danske erhvervsliv, når de for alvor åbner de digitale sluser?

Det vil medføre tab af arbejdspladser, og mange små virksomheder rundt omkring i landet, bliver nødt til at dreje nøglen om.

Som forbruger kan jeg godt forstå, at man går derhen, hvor prisen er billigst og servicen er bedst.

Danskerne er af natur tilbudsjægere, og med den stigende e-handel er det blevet endnu nemmere at sammenligne priser og finde gode tilbud. Det gør jeg også selv.

Men jeg vil alligevel mane til besindighed. Amazons forbrugsfest vil være sjov, men vi kender ikke alle konsekvenserne endnu, og ved ikke hvor store tømmermændene bliver efter forbrugsfesten.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024