Debat

Digital medieekspert om børns trivsel: Tech-giganter skal tage større ansvar

De mange sager i medierne understreger, at tech-giganterne ikke er deres ansvar voksent. De bør selv indføre den nødvendige og tilstrækkelige aldersverificering, som der er behov for, skriver Kathrine Elmose Jørgensen.

Tech-giganterne kunne, hvis de ville, tage ansvar for børn og unges sikkerhed, gå forrest og løse en lang række af problemerne, skriver Kathrine Elmose Jørgensen
Tech-giganterne kunne, hvis de ville, tage ansvar for børn og unges sikkerhed, gå forrest og løse en lang række af problemerne, skriver Kathrine Elmose JørgensenFoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kathrine Elmose Jørgensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er voldsomme og ubehagelige billeder og videoer, som børn og unge, helt uden at have bedt om det, bliver eksponeret for, når de færdes på sociale medier. Det fortæller 50 unge DR-dokumentarserien "Alene Hjemme på Nettet," der rullede over skærmen i ugerne op til påske.

Dokumentarserien understreger det, vi i Børns Vilkår allerede godt ved; mange steder på internettet og på sociale medier er usikre og ikke egnet for børn, og tech-giganterne prioriterer ikke i tilstrækkelig grad at få styr på de algoritmer, der lige nu fodrer børn og unge med skadeligt, ulovligt og grænseoverskridende indhold.

Samtidig er de helt klar over, at børn under de officielle aldersgrænser er til stede på deres platforme.

Vi har stadig til gode at se, at tech-giganterne vil sætte børn og unges trivsel foran profit på endeløse scrolls og fastholdelse. 

Kathrine Elmose Jørgensen
Digital medieekspert i Børns Vilkår

I Børns Vilkår har vi ofte rådgivningssamtaler på BørneTelefonen med børn ned til ni-ti år, som fortæller om ubehagelige oplevelser som mobning, trusler og ulovlig billeddeling af seksuel karakter på sociale medier. Ni-ti-årige børn, der let er kommet igennem den nuværende "aldersverificering."

Tech-giganter skal tage større ansvar
Når man ser de to afsnit af dokumentaren, bliver man nok en gang bekræftet i, hvor bizart det er, at en så stor industri, der har direkte adgang til børn og unge, er så ukontrolleret og ureguleret som det er tilfældet – netop når det kommer til børn og unge.

Reaktionerne fra forældre i kølvandet på DR-dokumentaren fortæller samme historie. Meget forståeligt. Hvordan kan det være rigtigt, at det her kan lade sig gøre, og er det overhovedet lovligt?

Vi forstår og deler frustrationerne. Tech-giganterne kunne, hvis de ville, tage ansvar for børn og unges sikkerhed, gå forrest og løse en lang række af problemerne. Vi har stadig til gode at se, at de vil sætte børn og unges trivsel foran profit på endeløse scrolls og fastholdelse. 

Heldigvis er der noget, vi som samfund kan gøre, som kan øge sikkerheden og begrænse ulovlighederne. Og det er flere politikere også for alvor begyndt at få øjnene op for. 

Læs også

Derfor var det også kærkomment, at Erhvervsminister Morten Bødskov (S), få dage inden premieren på dokumentaren, inviterede Facebook, Google, Snapchat og TikTok, samt Børns Vilkår og en række andre aktører på området, til et møde, som blev afholdt torsdag 4. april, hvor dagsordenen var klar:

Tech-giganter skal tage større ansvar – blandt andet gennem aldersverifikation.

Det er vi enige i. Derfor løfter vi også danske børnestemmer til EU, hvor vi arbejder for, at markant bedre aldersverificering bliver et anvendt redskab af særligt de store tech-virksomheder, hvor børn i høj grad færdes.

Aldersverificering er et godt sted at starte
Der er mange steder, man kunne tage fat, men aldersverificering er et godt sted at starte, og det kan implementeres på mange måder.

Meta har selv foreslået, at det må være op til Google og Apple at indføre aldersverifikation, så apps til børn over 13 år slet ikke vil blive vist på telefoner tilhørende børn under 13 år.

Det vil formentlig være en del mere omstændigt at indføre aldersverifikation via operativsystemerne frem for på de enkelte platforme. Hvis Meta virkelig ønsker at beskytte børnene bedre, kan de formentlig hurtigere indføre aldersverifikation på deres egne platforme.

Der er ingen anden vej end at tage børnestemmerne med til Bruxelles og få aldersverificering igennem på EU-niveau.  

Kathrine Elmose Jørgensen
Digital medieekspert i Børns Vilkår

Rent teknisk skal det selvfølgelig ske, så det tilgodeser både børnenes sikkerhed og privatliv.

Børn har mange gode fællesskaber online. De interagerer (skriftligt eller visuelt) med klassekammerater, kommunikerer med dem fra sportsklubben, spiller online på tværs af jorden og lærer nye ting.

I Børns Vilkår vil vi værne om de gode fællesskaber for børn og unge online, men hvis tech-virksomhederne ikke kan understøtte dette, skal de ikke tillade børn og unge adgang, som de gør i dag.

Et krav om aldersverifikation løser selvsagt ikke alle problemer. Men aldersverifikation vil gøre det markant sværere at komme ind på platforme, som ikke er tiltænkt eller har barnets tarv som hovedprioritet.

Særligt vil det formentlig være effektivt for den lidt yngre målgruppe, som er meget mere letpåvirkelige overfor voldsomt indhold.

De mange sager i medierne samt de utallige sager, som vi hører om på BørneTelefonen og igennem vores undersøgelser, understreger, at tech-giganterne ikke er deres ansvar voksent og ikke selv er villige til at indføre den nødvendige og tilstrækkelige aldersverificering, som der er behov for.

Derfor er der ingen anden vej end at tage børnestemmerne med til Bruxelles og få aldersverificering igennem på EU-niveau.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kathrine Elmose Jørgensen

Digital medieekspert, Børns Vilkår
Cand.scient.soc. og Ph.D

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024