Trods kuldsejlet direktiv vil minister afvente EU-løsning om atypiske ansatte
Beskæftigelsesministeren og fagbevægelsen tror fortsat på, at EU's institutioner kan blive enige om at regulere ansættelsesvilkårene for såkaldt platformsansatte som Uber-chauffører og cykelbude.
![Mens Wolt er mest kendt i Danmark, bruger mange andre virksomheder selvstændige madbude. Blandt andet norske Foodora, der også er startet op i Danmark. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/277773/119798.jpg)
![Rikke Brøndum](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5390-rikke-broendum-2-48.jpg)
Rikke Brøndum
Journalist og redaktørDanmark kommer ikke her og nu til at lovgive om, hvorvidt platformsvirksomheder som Wolt og Uber skal ansætte deres bude eller fortsat betragte dem som selvstændige.
I stedet sætter regeringen sin lid til, at EU-landene trods store uenigheder bliver enige om nye regler på området.
Sådan lyder det fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) efter en række EU-lande med Frankrig i spidsen før jul helt uventet trak stikket på det længe ventede platformsdirektiv, der skulle stramme reglerne for, hvornår man er lønmodtager.