Kronik

Departementschef: Klare mål er afgørende for ikke at blive slave af andres forestillinger

Når offentligheden forholder sig kritisk, er det fuldstændig afgørende, at man som leder formulerer klare mål og samtidig gør det naturligt for alle i organisationen at fortælle om det bøvlede og problematiske, skriver Skatteministeriets nye departementschef og ledelsesambassadør, Merete Agergaard.

"Det eneste, jeg personligt frygter som leder, er det, jeg ikke ved. For hvis problemer ikke kommer til vores kendskab i tide, så kan de vokse sig kæmpestore og komme ud af kontrol," skriver Merete Agergaard.
"Det eneste, jeg personligt frygter som leder, er det, jeg ikke ved. For hvis problemer ikke kommer til vores kendskab i tide, så kan de vokse sig kæmpestore og komme ud af kontrol," skriver Merete Agergaard.Foto: Pressefoto/Skatteministeriet
Merete Agergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når det er et kæmpe privilegium at være leder i den offentlige sektor, så skyldes det, at man her er med til at løfte vigtige samfundsopgaver.

Og jeg taler af erfaring. I de seneste otte år har jeg været leder i Skatteministeriet, hvor jeg nu er departementschef.

Jamen, Skatteministeriet? Taler vi ikke om øretævernes holdepladser? Med masser af problemsager? Og bøvl?

Langt de fleste mennesker står nemlig ikke kun op og går på arbejde for at tjene penge – men også for at gøre en forskel. Udrette noget. Og dét skal vores ledelse tage udgangspunkt i. ’Kaldet’ er der allerede hos dem, vi leder

Merete Agergaard
Departementschef, Skatteministeriet

Jo, skatteområdet er udfordrende, og der er mange svære sager. Men det er også et område med en kerneopgave præget af dyb mening.

I Skatteministeriet er man med til at sikre fundamentet for finansieringen af alt det, vi er fælles om i vores velfærdssamfund. Fra skoler over uddannelser til sundhed og ældreomsorg og meget andet. Kan det give meget mere mening? Det ligger der en meget stor motivationsfaktor i.

Nu nævner jeg Skatteministeriet. Men det, der gælder her, gælder de fleste steder i den offentlige sektor. Vi er sat i verden for at løfte meningsfulde samfundsopgaver. Som er med til at få samfundet til at hænge sammen.

Og det er den store styrke ved offentlige arbejdspladser, som vi ledere skal bruge til at motivere vores medarbejdere. Og sætte retning.  

For mig at se er én af den offentlige leders helt store opgaver netop at være dygtig til at sætte ord på organisationens kerneopgave. Hvad det er, vi løser. Hvorfor vi er der. Og hvilken forskel, vi gør.

Langt de fleste mennesker står nemlig ikke kun op og går på arbejde for at tjene penge – men også for at gøre en forskel. Udrette noget. Og dét skal vores ledelse tage udgangspunkt i. ’Kaldet’ er der allerede hos dem, vi leder.

Ved at stille skarpt på kerneopgaven kan vi som ledere begejstre og frisætte energi blandt vores medarbejdere og ledere.

Dermed kan vi blive bedre til at løse de vigtige opgaver, vi er sat til at løse.

Læs også

Og det gør ikke noget at være ambitiøs.

I Skattestyrelsen havde vi dét mål, at vi skulle være en af Danmarks allerbedste arbejdspladser. Det er nemlig afgørende for, at ledere og medarbejdere har lyst til at blive og for at kunne rekruttere de bedste og dygtigste.

Og jeg var meget stolt, da Skattestyrelsen for nylig kom ind en 23. plads på listen over de mest attraktive arbejdspladser blandt højtuddannede medarbejdere uddannet indenfor for business.

At fokusere på kerneopgaven handler i høj grad om at sætte en retning og kommunikere klare forventninger.

Min erfaring er, at hvis det står klart, hvem der har ansvaret for hvad, hvad rammerne er, hvad råderummet er, og hvilke ressourcer, der er til rådighed for at nå målet, så har man rigtig gode muligheder for at skabe en stærk organisation, der kan løse sin kerneopgave.

Al ledelse begynder og slutter efter min mening med kerneopgaven

Merete Agergaard
Departementschef, Skatteministeriet

Det er vigtigt at holde kursen. Og det gælder også, når man står på broen i stiv modvind og høj sø.

Offentlige organisationer er per definition interessante for omverdenen. Sådan skal det være. Men når mange derude har stærke holdninger til, hvor god eller dårlig man er til løse sin opgave, så er det fuldstændig afgørende, at man selv formulerer klare mål. Og er åben og transparent om, hvordan det går. Både når det går godt, og når det går mindre godt.

Ellers kan man hurtigt blive slave af andres forestillinger om, hvordan en god forvaltning arbejder.

Er det nemt? Bestemt ikke. I situationer, hvor det går mindre godt – eksempelvis fordi der er meget larm i pressen, kritiske revisionsundersøgelser og store forandringer – kan man nemt miste fokus på kerneopgaven og retningen som leder. Det er såre menneskeligt.

Men det er netop her, der er brug for at holde fast. Personligt har jeg i udfordrende perioder gjort særligt meget for at tale ærligt om, hvad vi skal og hvorfor. For at sikre, at organisationen stadig var skarp på kerneopgaven. Og min erfaring er, at det var det rigtige at gøre.

Læs også

Al ledelse begynder og slutter efter min mening med kerneopgaven. Og man kan komme rigtig langt som leder i den offentlige sektor ved at fokusere på organisationens kerneopgave og sætte en klar retning.

Men samtidig er det vigtigt som leder at fremme en kultur, hvor alle har lyst til at tage aktivt ejerskab og ansvar på alle niveauer. Det gælder også at tage ansvar for, at problemer kommer frem.  

Hvis der er noget, der truer med at stjæle den opmærksomhed, den tid og den energi, man skulle bruge på kerneopgaven, så er det problemsager.

Det eneste, jeg personligt frygter som leder, er det, jeg ikke ved. For hvis problemer ikke kommer til vores kendskab i tide, så kan de vokse sig kæmpestore og komme ud af kontrol.

En organisation, hvor medarbejdere og ledere er tændt af begejstring for kerneopgaven og har lyst til at tage aktivt ejerskab og ansvar – den kommer ikke af sig selv

Merete Agergaard
Departementschef, Skatteministeriet

Derfor bør man som leder afdramatisere problemer. Gøre det helt naturligt for alle i organisationen at fortælle om det bøvlede og problematiske. Usikkerheden. Tvivlen. Og være indstillet på at lære af fejlene.

Det handler her i bund og grund om, at man som leder fremmer tillid, åbenhed og fælles ansvar som det bærende i hele organisationen.

En organisation, hvor medarbejdere og ledere er tændt af begejstring for kerneopgaven og har lyst til at tage aktivt ejerskab og ansvar – den kommer ikke af sig selv. Det kræver stærkt lederskab.

Og for mig at se handler stærkt lederskab i den offentlige sektor om at fokusere på kerneopgaven. Om at sætte og holde retningen. Og om at fremme en kultur baseret på tillid, åbenhed og fællesskab.

Lykkes vi med det, kan vi som ledere være med til at løfte de meningsfulde samfundsopgaver, vi er sat i verden for at løfte. 

Læs også

Ledelsesambassadør

Regeringen, KL og Danske Regioner udpeger en række ledelsesambassadører, som skal inspirere debatten om offentlig ledelse med egne erfaringer og perspektiver.

For perioden 2023-2025 er Merete Agergaard, direktør i Skattestyrelsen, Susanne Lauth, sygeplejefaglig direktør på Aarhus Universitetshospital og Rikke Würtz, kommunaldirektør i Morsø Kommune, udpeget som ledelsesambassadører.

Initiativet er et led i aftalen om ledelse og kompetencer i den offentlige sektor, der er indgået mellem regeringen, KL og Danske Regioner i februar 2019.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Merete Agergaard

Departementschef, Skatteministeriet, ledelsesambassadør
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024