Eurovignetten betaler fremtidens veje
Personligt synes jeg imidlertid, at forslaget er en oplagt mulighed for at forbedre den europæiske infrastruktur.
Anne E. Jensen (V)
MEP
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]
Medlem af Europa-Parlamentet
Der er en reel risiko for, at fremtidens europæiske vejnet bliver tæt pakket af biler og lastvogne, og vi kommer til at opleve endnu flere køer og trafikpropper, end vi har i dag. Der bliver flere europæere og flere biler på gaderne. Derfor skal vi have finansieret fremtidens infrastruktur, og det kan den blive med et nyt direktiv om eurovignetten, som vil indføre en vejskat på de største trafikårer.
Det er måden, hvorpå man udregner prisen for vejskatten, som skal ændres. Med de nuværende regler kan medlemslandene nemlig kun opkræve penge for de omkostninger, der vedrører selve infrastrukturen, det vil sige slitage på veje og broer osv. Men med ændringerne af direktivet kan man fremover også medregne de eksterne omkostninger. Det er for eksempel omkostninger vedrørende ulykker, miljømæssige skader og andre former for overbelastning.
Rent praktisk vil det sige, at man nu vil kunne kræve højere takster på meget trafikerede veje med mange ulykker, eller man kan kræve penge for at belaste miljøet i naturskønne områder som for eksempel Alperne.