Altinget retter i artikel om arbejdsmiljø på brobyggeri
I en reportage fra en tur arrangeret af fagbevægelsen havde vi ikke givet kritiserede parter mulighed for modsvar.
Redaktionen
I en reportage bragt på Altinget 23. maj 2024 fra en række politikeres tur til to store brobyggerier viderebragte vi kritik af storstrømsbyggeriet uden at give de ansvarlige mulighed for at kommentere påstandene og kritikken.
Bygherren på projektet, Vejdirektoratet, og det italienske konsortium, som står for byggeriet, SBJV, har efter artiklens publicering haft en række indvendinger til påstandene.
Artiklen er nu rettet, og kommentarer fra begge parter er tilføjet.
Artiklen ”Problemerne stod i kø, da EU-kandidatfeltet besøgte forsinkede og halvfærdige infrastrukturprojekter” beskrev en bustur arrangeret af Fagbevægelsens Hovedorganisation og 3F under valgkampen til europaparlamentsvalget.
Deltagerne i turen var en række danske partiers spidskandidater til valget, som blev kørt til henholdsvis byggeriet af den nye Storstrømsbro og forbindelsen over Femern Bælt.
I artiklen kritiserer fagbevægelsen blandt andet storstrømsbyggeriet for farligt arbejdsmiljø og mafiametoder. En repræsentant for fagbevægelsen blev desuden citeret for, at man ikke kan afvise, at den italienske mafia har været involveret i storstrømsbyggeriet.
Altingets nærmere research og dialog med parterne har medført disse ændringer i artiklen:
Citatet om, at man ikke kan afvise, at den italienske mafia har været involveret i storstrømsbyggeriet, er fjernet, da påstanden ikke er underbygget.
Fagbevægelsesrepræsentanten var også refereret for at sige, at italienske byggefirmaer ”har benyttet sig af mafiametoder, når de har vundet udbud i Danmark”. Han præciserer, at han ikke mener i forbindelse med selve udbudsprocessen. Sætningen er derfor ændret. Det er også præciseret, hvad der menes med "mafiametoder".
Flere steder i artiklen er det gjort tydeligere, at FH og fagbevægelsen er afsender på budskaberne i artiklen. Det er således tilføjet i artiklens underrubrik, at det er "fagbevægelsens bus", og to steder i teksten er tilføjet "ifølge fagbevægelsen".
Kommentarer fra Vejdirektoratet og SBJV er tilføjet i artiklen.
Heri påpeger parterne blandt andet, at ulykkesfrekvensen på storstrømsbyggeriet siden midten af 2022 har ligget under landsgennemsnittet for branchen.
SBJV pointerer desuden, at de to selskaber, hvis ansatte har været igennem korruptionssager i Italien, udgik af konsortiet før første spadestik.
Altinget beklager fejlene.