DI: Fremtidens Ø-mærke er europæisk
Michael Hjøllund
JournalistPå den lange bane er det svært at se for sig, hvordan et dansk Ø-mærke skal kunne brande danske varer i for eksempel Kina.
Lise Walbom
Chefkonsulent, DI Fødevarer
Kommissionen opererer med tre scenarier for udviklingen af økologien i Europa.
- Et forbedret status quo, hvor den aktuelle lovgivning gøres mere klar og bredes ud. Herunder mindre justeringer af mærkningsreglerne.
- Et markedsdrevent scenarie, hvor visse standarder lempes blandt andet for at gøre det lettere at omstille til økologisk produktion.
- En principdreven vej, der på en række områder strammer kravene til producenterne. Blandt andet ved at fjerne en del undtagelsesbestemmelser til de generelle regler.
Sådan lyder beskeden fra DI Fødevarer oven på flere ugers diskussion om, hvorvidt det røde danske Ø-mærke kan være truet af nye EU-regler.
"Der er grænser for, hvor meget økologi danskerne selv kan spise, og derfor er væksten for de økologiske varer at finde på eksportmarkederne. Derfor synes vi, det er en god ide, hvis vi arbejder på at opbygge den samme type tillid til EU's økologimærke, vi i dag har til det danske," siger Lise Walbom, chefkonsulent i DI Fødevarer.
Brancheorganisationen mener, at et europæisk Ø-mærke på den sigt vil være mere kendt internationalt sammenlignet med et rent dansk mærke.