Nye EU-regler kan ramme hjælpeorganisationer på pengepungen
Nye sikkerhedskrav for betaling på nettet kommer til at ramme hjælpeorganisationernes indtjening, fastslår indsamlingsrådgivere.
Rasmus Dahl Løppenthin
JournalistNår man gør det besværligt for folk at støtte, er der en stor risiko for, at de lader være. Derfor kan EU-direktiv koste de danske hjælpeorganisationer millioner, fastslår indsamlings-rådgivere samstemmende.
Siden starten af året har vi nemlig skullet benytte os af sms-koder og NemID, når vi bruger kreditkort på nettet. Og selvom det øger sikkerheden, så kan de ekstra led ende med at ramme ngo'erne på pengepungen.
"Hvis man gør det for besværligt for folk at støtte, ved vi desværre, at der er en stor risiko for, at de falder fra igen," siger Stephan Viftrup, der er direktør i Fundraisingbureauet.
Han bakkes op af Christian Sophus Ehlers, der har mangeårig erfaring med fundraising hos blandt andet Folkekirkens Nødhjælp og UNICEF.
"Støtte til hjælpeorganisationer er en form for 'luksusforbrug' i den forstand, at man jo ikke har brug for det. Hvis man skal købe dagligvarer, så skal man som forbruger nok sørge for, at betalingen går igennem, også selvom det er lidt mere bøvlet, fordi man har brug for varerne. Men møder man for mange barrierer, når man gerne vil støtte velgørenhed, så er der en større risiko for, at man falder helt fra - og helt undlader at støtte. I den forstand er donationer i højere grad 'nice to' end 'need to'," siger Christian Sophus Ehlers, som i dag er direktør i nødhjælpsorganisationen Mercy Ships.
"virker phishy"
De nye EU-regler betyder samtidig, at danskere skal foretage en straksbetaling, når de ønsker at støtte med faste månedlige bidrag via kreditkortet.
"Det er desværre en utroligt ufleksibel konstruktion. Man ser ofte, at folk, der gerne vil støtte månedligt, ønsker at vente med at starte betalingen. Men det kan de så princippielt ikke længere, hvis de ønsker at bruge deres kreditkort,"siger Stephan Viftrup.
Betalingsbranchen har forsøgt at løse problemet ved, at man får trukket en krone i forbindelse med oprettelsen af aftalen.
"Men det løser desværre ikke problemet. Der skal være logik for kunden, når de handler på nettet. Og hvis du har oprettet en aftale, hvor du støtter en god sag med 100 kroner om måneden, så virker det ulogisk, at du pludselig skal trækkes med en krone," siger Stephan Viftrup.
Christian Sophus Ehlers ser også problemer med konstruktionen.
"Jeg forstår godt, at man har ønsket at gøre det mere sikkert. Men jeg tror i virkeligheden, det har den modsatte effekt på folk. For det virker phishy, at der lige pludselig bliver trukket en krone," siger han.
Kan også koste på den lange bane
Danske hjælpeorganisationer indsamler milliarder årligt, og selvom kreditkort er en af de mindre kanaler, har det været en vigtig indtægtskilde for organisationerne.
Udover de tabte indtægter nu og her, spår Christian Sohus Ehlers også, at det kan komme til at koste på den lange bane.
"Det største problem for ngo'erne er faktisk, at man ved at risikere at miste engangsdonationer også mister folks data, så man ikke senere kan søge at konvertere dem til faste støtter via PBS," siger han.