Shippingbranchen og NGO'er savner hjælp fra EU-lande til at løse migrantproblemer i Middelhavet
HAVSNØD: Udfordringerne med nødstedte migranter i Middelhavet kan ikke løses, hvis ikke medlemsstaterne gør noget, lyder det fra shippingbranchen. Men EU-Kommissionen er heller ikke uden ansvar, mener tysk NGO.
![Mærsk Etienne samlede i august 2020 27 migranter op i Middelhavet, og først 38 dage senere lykkedes det at få sat dem i land med hjælp fra en NGO.](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/204080/76938.jpg)
![Simon Holst Jensen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5293-simon-holst-jensen-2-48.jpg)
Simon Holst Jensen
RedaktionsassistentDe problemer, som bådflygtninge og migranter i Middelhavet udgør for både dem selv og for de handelsskibe, der får dem i sikkerhed, kan ikke løses uden solidaritet fra EU’s medlemslande.
Det er konklusionen, efter repræsentanter for shipping-brancheorganisationer, NGO’er og EU-Kommissionen diskuterede løsningsmuligheder på et online debatmøde torsdag, arrangeret af Danske Rederier.
Problemet er todelt. Det handler både om, at alt for mange flygtninge og migranter kommer i havsnød og omkommer, og så handler det også om, at handelsskibe bliver fanget i et limbo, når de hjælper migranter men ikke får lov til at sætte dem i land nogen steder.