Tysk pres udsætter igen CO2-afstemning
Sara Fleckner Vilstrup
RedaktionsassistentMan kan ikke have et EU-system, som fungerer sådan, at et land kan blokere, efter man har været igennem de officielle procedurer og landet en aftale. Hvis man gør sådan, så ramler systemet sammen. Det er meget dårlig praksis. Det svækker tilliden til systemet og til Tyskland.
Jesper Juul
Trafikmedarbejder, Det Økologiske Råd
EU-Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlament havde før sommerferien forhandlet en aftale på plads om europæisk producerede biler, der betyder, at bilerne i 2020 må udlede 95 gram CO2 per kilometer.
Aftenen inden afstemningen ringede Angela Merkel personligt til en række stats- og regeringschefer og fik ad den vej lagt pres på det dengang irske EU-formandskab, og afstemningen blev udskudt.
Fredag den 4. oktober var aftalen så atter på programmet, og igen formåede Tyskland med støtte fra en række lande at få afgørelsen udskudt til 14. oktober, hvor EU's miljøministre skal mødes.
Tyskland presser på for, at aftalen først skal gælde fra 2024.
Aftalen er ellers forhandlet på plads mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og Ministerrådet, og formelt mangler blot godkendelser hos ministrene og de folkevalgte. Det har Tyskland nu for anden gang sat en stopper for ved at samle et blokerende mindretal i Rådet.
"Rent procesmæssigt er det dybt useriøst. Der er lavet en aftale i trilogen mellem Kommissionen, Parlamentet og Rådet, og så vælger Tyskland at obstruere processen i flere omgange. Det er uhørt i EU-systemet," siger Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Ifølge flere medier fik Angela Merkel tilbage i juni måned udskudt afgørelsen i Rådet ved personligt at ringe flere regeringschefer op og derigennem lægge pres på det daværende irske EU-formandskab, som udskød afgørelsen til oktober. Dengang fik Tyskland støtte fra Tjekkiet, Ungarn og Slovakiet, som alle huser tyske bilfabrikker.