Forbrugerne vil have flere fødevaretilsyn
Niels Th. Dahl
JournalistDer har været tendens til, at smiley-ordningen har fungeret som en si, og jeg tror, det hænger sammen med det arbejdspres, der har ligget på dem, der skal kontrollere.
Christian H. Hansen
Fødevareordfører for Dansk Folkeparti
20,0 pct. mener, ordningen er så god, som den hele tiden har været.
63,1 pct. mener, der er for langt mellem tilsynene, til at man kan regne med smileyerne.
7,8 pct. ved ikke eller ønsker ikke at svare.
Den berømte danske smiley-ordning i fødevarebutikkerne får nu kritik fra en ny kant: Et stort flertal af de danske forbrugere stoler ikke længere på mærkningen.
Det viser en undersøgelse, FDB Analyse har lavet blandt ca. 1600 danske forbrugere. Ikke mindre end 63,1 pct. af deltagerne mener således, at der er for langt mellem tilsynene, til at man kan regne med den smiley, der hænger på kontrolrapporten.
Forbrugerundersøgelser udført af både Fødevarestyrelsen og Forbrugerrådet har vist, at kendskabet til smiley-ordningen blandt forbrugerne er meget højt, og at sure smileyer kan have stor betydning for forbrugernes indkøbsvalg. Men tilliden til at f.eks. en glad smiley så også betyder, at der er rent i restauranten eller butikken, kan altså ligge på et meget lille sted.