Profile
Log ind
WAYF login
Log på med SSOGlemt adgangskode?
Bliv abonnent
Kronik

Historiker: Nyt ministerium risikerer at blive impotent, hvis Torsten Schack ikke sætter sig i respekt fra start

Det er nemt at forestille sig, at det nye Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab vil blive set lidt ned på af de øvrige ministerier. Her er det vigtigt, at den nye minister træder i karakter, selvom positionerne er trukket hårdt op, skriver Niels Klingenberg Vistisen.

Med oprettelsen af et Ministerium&nbsp;for Samfundssikkerhed og Beredskab er der taget et vigtigt skridt mod en bedre samfundssikkerhed, skriver Niels Klingenberg Vistisen.<br>
Med oprettelsen af et Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab er der taget et vigtigt skridt mod en bedre samfundssikkerhed, skriver Niels Klingenberg Vistisen.
Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Niels Klingenberg Vistisen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen har endelig oprettet det meget omdiskuterede Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab.

Det blev endda ikke den helt smalle løsning, som kun skulle omfatte beredskabet, eller den meget politiske med en national sikkerhedsrådgiver – men han kan jo komme endnu.

Derimod blev det et ret stort og bredt ministerium med ansvar og opgaver for både den bredere samfundssikkerhed, men også med Beredskabsstyrelsen og en del andre myndighedsopgaver under sig – blandt andet Kystredningstjenesten og det gamle farvandsvæsen.

Det er i min optik den bedste løsning, der er valgt, og jeg har peget på fordele og ulemper for de forskellige modeller i et tidligere indlæg.

Nu er ministeriet her, ministeren er udpeget, og lokalerne er indtaget. Dermed melder det afgørende spørgsmål sig: Hvor skal vi hen?

Linjerne er trukket hårdt op

Hvis opgaven med at samle samfundssikkerheden under én, koordinerende instans – blandt andet ved at løse sektoransvarsudfordringen – skal lykkes, så skal ministeriet træde i karakter allerede fra begyndelsen, med regeringens mandat i forlommen.

Noget af det første, jeg ville gøre, var at fokusere på den nationale operative stab, som overtages fra politiet.

Niels Klingenberg Vistisen
Krigshistoriker

For med et nyt ministerium, en ny minister og en konstitueret departementschef er det ikke svært at forestille sig, at det på magtens slotsholm kan blive svært at komme rundt til de gamle ministerier og stikke opgaver ud.

Hvis man møder op i for eksempel Justitsministeriet, hos Forsvarsministeriet eller ude ved en styrelse som Rigspolitiet eller Forsvarets Efterretningstjeneste, er det nemt at forestille sig, at man faktisk bliver set lidt ned på, og får et "ja, det vil vi se på". Det vil sikkert være høfligt, men mon ikke positionerne er trukket hårdt op.

Her er det nødvendigt for den nye minister at kunne træde i karakter og bruge hele sit mandat fra regeringen – og ikke mindst baggrunden for oprettelsen af ministeriet. Men det er også nødvendigt for regeringen, altså ledelsen af den, at bakke fuldstændigt op, og ikke mindst følge op.

Her har den vist sig særlig handlekraftig ved netop at oprette en minister for den grønne trepart, med netop den argumentation at de tidligere har set, at det er gået for trægt med at implementere den vedtagne politik. Samme logik skal gælde her, og der bør være en særlig følgegruppe i regeringstoppen, hvor departementscheferne hurtigt kan kyses på plads, hvis de modarbejder eller er fodslæbende.

NOST'en – det vigtigste føringsled

Internt i ministeriet vil der også være nok at tage fat på. Både ministeren og departementschefen må hele tiden være opmærksomme på det langsigtede mål og undgå at drukne i praktikaliteter, kontorer og ansættelser. Der er mange retninger, der skal sættes i gang – samtidigt – og med de rigtige kræfter i spidsen til at drive dem.

Noget af det første, jeg ville gøre, var at fokusere på den nationale operative stab (NOST'en), som overtages fra politiet. Den er det vigtigste, koordinerende føringsled, og rummer størst potentiale – og samtidig risiko.

Læs også

Det er her, det nye nationale operationscenter skal bygges, og man kan med fordel bruge den til også at udvikle mange af de andre elementer af ministerområdet og samfundssikkerheden.

Begynd med plads nok i en klassificeret lokalitet – hvilket er svært at finde – og find de rigtige eksperter. Her skal laves nye doktriner og ret hurtigt en lille øvelse, som visualiserer konceptet. Under NOST'en findes også de lokale beredskabsstabe, som øjeblikkeligt vil efterspørge, hvad de skal kaste sig over.

Samtidig skal ministeriet integrere de eksisterende enheder, der overtages fra andre steder. Jeg gætter på, at de gamle dele af Farvandsvæsenet, der kommer fra Erhvervsministeriet, er nemmest at overtage.

Jeg kan til gengæld se mange udfordringer, når Beredskabsstyrelsen skal flyttes, og de skal jo filtres ud af Forsvarets mange andre styrelser, som har deres ejendomme, materiel og personel. Det hele vil koste penge, og det er både naturligt og nødvendigt, men det bliver spændende at følge hvilken økonomi, der er afsat til det hele.

Proaktiv kommunikation

Ministeriet skal vide, at de ikke står alene med opgaven, selvom mange øjne vil hvile på dem. Der er mange, som gerne kan og vil hjælpe. Michael Zilmer-Johns må være selvskrevet, men også Rasmus Dahlberg fra Center for Samfundssikkerhed på Forsvarsakademiet. Lars Bangert Struwe og Mikkel Vedby Rasmussen har også bidraget til debatten om samfundsberedskabet.

Både ministeren og departementschefen må hele tiden være opmærksomme på det langsigtede mål og undgå at drukne i praktikaliteter, kontorer og ansættelser.

Niels Klingenberg Vistisen
Krigshistoriker

Der er flere på tværs af miljøet, som kan bidrage. Det behøver ikke være som ansatte, men som i Sverige kan man arrangere konferencer og seminarer, hvor der kan udvikles og bidrages. Det vil kun styrke både ministeriet, men også hele området.

Hvis ministeriet vil gøre sig selv en tjeneste, og sætte retningen for en anden tilgang til samfundssikkerheden, så ville jeg sørge for en meget proaktiv kommunikationspolitik.

Man kan løbende kommunikere, hvor man er i processen, og hvilke skridt der er i gang. Det vil sikre en folkelig opmærksomhed og gøre det nemmere senere at komme med råd, oplyse og informere, når der bliver grundlag for det.

Med oprettelsen af et Ministerium for Samfundssikkerhed og Beredskab er der taget et vigtigt skridt mod en bedre samfundssikkerhed og dermed også en styrkelse af et svagt led i Natos kæde i norden.

Det er det helt rigtige og nødvendige at gøre, og nu håber jeg, at det kommer rigtig godt fra start, og at alle bidrager og bakker op.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Klingenberg Vistisen

Krigshistoriker
cand.mag.

Michael Zilmer-Johns

Fhv. protokolchef, Udenrigsministeriet, fhv. ambassadør, Danmarks Faste Repræsentation ved Nato
cand.polit. (Københavns Uni. 1982)

Torsten Schack Pedersen

Minister for samfundssikkerhed og beredskab, MF (V)
HH (Nordvestjysk Handelsgymnasium 1995), cand.polit. (Københavns Uni. 2004)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024