Overblik: Det vil regeringen med infrastrukturen i hovedstaden

Hovedstaden skal laves til et metropolnetværk, mener regeringen. S-togene skal automatiseres, og der skal indføres faste BRT-linjer. Få overblikket her.

Ny Ellebjerg Station står til at blive et af landets helt store trafikale knudepunkter. Sådan så det ud i 2007, da man indviede Ringbanens endestation.
Ny Ellebjerg Station står til at blive et af landets helt store trafikale knudepunkter. Sådan så det ud i 2007, da man indviede Ringbanens endestation.Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

S-togsnettet, som binder hovedstadens kollektive trafik sammen, står foran en modernisering.

Den vil regeringen med sit infrastrukturudspil bruge til at lave et såkaldt metropolnetværk i hovedstadsområdet, inspireret af andre storbyer rundt om i verden. Det skal give bedre muligheder for at tage det offentlige på tværs af de fem fingre i fingerplanen.

For S-togene indebærer det blandt andet:

Altinget logoHovedstaden
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget hovedstaden kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Hovedstaden

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024