Christina Olumeko
 svarer 
Thomas Danielsen

Christina Olumeko (ALT) spørger transportministeren, Thomas Danielsen, om ministeren, i forlængelse af ministerens svar på L 112 - spørgsmål 44 vil redegøre for, hvorfor ministeren ikke mener, de beregninger kan foretages, når den nye regnemodel for grønt BNP er klar og tilgængelig, som det bl.a. følger af artiklen ”Økonomer klar med ny grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima koster trecifret milliardbeløb om året” bragt af Altinget den 27. januar 2023

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 112, Spørgsmål 47
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på L 112 - spørgsmål 44 redegøre for, hvorfor ministeren ikke mener, de beregninger kan foretages, når den nye regnemodel for grønt BNP er klar og tilgængelig, som det bl.a. følger af artiklen ”Økonomer klar med ny grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima koster trecifret milliardbeløb om året” bragt af Altinget den 27. januar 2023? Og i det tilfælde, at regnemodellerne er tilgængelige, vil ministeren da med afsæt i beregningsgrundlaget for Grønt BNP få foretaget beregninger af omkostningerne ved tabte rekreative ressourcer som følge af anlæg af en 3. limfjordsforbindelse?

Svar fra mandag den 29. april 2024
Vil ministeren i forlængelse af ministerens svar på L 112 - spørgsmål 44 redegøre for, hvorfor ministeren ikke mener, de beregninger kan foretages, når den nye regnemodel for grønt BNP er klar og tilgængelig, som det bl.a. følger af artiklen ”Økonomer klar med ny grøn regnemodel til Finansministeriet: Skader på miljø og klima koster trecifret milliardbeløb om året” bragt af Altinget den 27. januar 2023? Og i det tilfælde, at regnemodellerne er tilgængelige, vil ministeren da med afsæt i beregningsgrundlaget for Grønt BNP få foretaget beregninger af omkostningerne ved tabte rekreative ressourcer som følge af anlæg af en 3. limfjordsforbindelse?

Svar:

Som jeg tidligere har oplyst, er der benyttet den samme metode for beregningen af samfundsøkonomien i dette projekt som i alle an– endnu ikke er taget i brug i Finansministeriet, men at det forventes at dette sker i løbet af i år.

Jeg er grundlæggende åben over for at benytte nye regnemodeller på Transportministeriets område, men indtil de er implementeret i staten må vi benytte de modeller, vi har.

Jeg skal i øvrigt bemærke, at projektet for 3. Limfjordsforbindelse både indebærer et tab og en tilvækst af naturområder, og at der vil blive etableret erstatningsnatur for de § 3-beskyttede naturområder – f.eks. eng og mose - som bliver inddraget i forbindelse med anlægsprojektet.

Side Omfanget af erstatningsnatur afhænger af såvel den konkrete naturtype som kvaliteten af det naturområde, der nedlægges, men vil som minimum være af samme omfang, som det der fjernes. For visse naturtyper etableres op til 6 gange så meget areal som der fjernes.

Herudover indeholder anlægsprojektet også, at der erhverves yderligere 62 hektar landbrugsareal, der omlægges til varig natur.

Samlet set vil projektet dermed indebære, at der vil komme mere natur, end tilfældet er i dag. Det er derfor sandsynligt, at en værdisætning i forbindelse med 3. Limfjordsforbindelse ville have et positivt fortegn.

3. Limfjordsforbindelse er endvidere grundig undersøgt og veldokumenteret, og jeg mener derfor også, at det er tid til, at der politisk tages stilling til anlæggelsen af den 3. Limfjordsforbindelse. Et projekt som vil være til gavn for Nordjylland, men også hele landet.

Det er i øvrigt også et projekt, som samtlige nordjyske kommuner og Region Nordjylland bakker op om.
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024