Kronik

DI og Concito: Danmarks næste klimalov skal være en model for globalt lederskab

Vi har taget store skridt siden klimalovens vedtagelse i 2020. Derfor skal en kommende revision af loven ikke kun sikre vores egne reduktioner, men også inspirere globalt og tage ansvar for udledninger uden for Danmarks grænser, skriver Anne Højer Simonsen og Christian Ibsen. 

Inden længe skal den danske klimalov revideres og sætte nye klimamål for 2035 og frem. Den blev vedtaget i 2020, som den første af sin slags på verdensplan. 
Inden længe skal den danske klimalov revideres og sætte nye klimamål for 2035 og frem. Den blev vedtaget i 2020, som den første af sin slags på verdensplan. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Anne Højer SimonsenChristian Peter Ibsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark har gjort betydelige fremskridt, siden den nuværende klimalov blev vedtaget i 2020. Mange vigtige politiske beslutninger er taget, og indsatser og virkemidler er kommet i omdrejninger.

Nu skal klimaloven revideres, og derfor har vi i DI og CONCITO den seneste måned afholdt tre rundborde med nøgleaktører fra politik, erhvervsliv og grønne organisationer for at diskutere Danmarks fremtidige klimamålsætninger.

Målet var at skabe rammerne for en dialog om de vigtigste perspektiver og dilemmaer, som vi står overfor, når de næste skridt i Danmarks klimaindsats skal tages.

Timingen er rigtig. Folketingets partier skal genbesøge klimaloven primo 2025, og der er derfor en mulighed for at skabe en ambitiøs ramme for klimapolitikken fremadrettet.

Erfaringer har vist, at et bredt samarbejde, tidlig involvering og langsigtede målsætninger er essentielle for, at omstillingen lykkes. Gør vi det klogt, kan en tilpasset klimalov åbne for nye muligheder for både borgere og erhvervsliv - og samtidig være med til at reducere vores globale udledninger.

2030-målet i sigte

Når det kommer til klimapolitik, har Danmark ved eksemplets magt altid haft stor indflydelse. Den danske klimalov er en af de mest ambitiøse i verden og har været afgørende som inspiration for andre og som ramme for at drive den danske klimaindsats fremad.

Det er på sin plads at gøre status og spørge os selv: Hvad har vi lært efter fire år med klimaloven? 

Anne Højer Simonsen og Christian Ibsen
Vicedirektør, Dansk Industri og direktør, Concito

Siden dens vedtagelse har vi på få år blandt andet fået en grøn skattereform for industri, dieselafgift på transport, og rammer for udbygning af vigtige løsninger, som vind, sol og CCS, hvor der i aftalerne og reguleringen er fundet balancer mellem behovet for hurtig indsats og hensynet til erhvervenes tid og økonomi.

Når klimaloven skal revideres, skal der sættes nye klimamål for 2035 og længere frem. Samtidig er Danmarks klimaindsats i stigende grad integreres med EU’s grønne omstilling, og Danmark står med EU-formandskabet i efteråret 2025, hvor vi har chancen for at sætte dagsordenen på den europæiske og globale arena.

Derfor synes vi, at det er på sin plads at gøre status og spørge os selv: Hvad har vi lært efter fire år med klimaloven? Hvad har fungeret, og hvad kan vi gøre bedre?

Et afgørende spørgsmål er selvfølgelig, om klimaloven i tilstrækkelig grad understøtter implementeringen af de mange indsatser, der skal til. Man kan argumentere for, at klimaloven i dag søger at sikre, at vi når i mål i 2030, men ikke har nok fokus på, at tidlig indsats og handling i perioden fra nu til 2030 er bedre for klimaet end sen handling.

Til gengæld er der også en række virkemidler, der tager lang tid at få udviklet og implementeret. Dertil kommer spørgsmålet, om klimaloven i tilstrækkeligt omfang sikrer, at det er de rigtige langsigtede løsninger, vi bringer i spil.

EU er afgørende

Et afgørende spørgsmål er, om vi i jagten på at nå målet implementerer virkemidler og indsatser, der giver en effekt i klimaregnskabet på kort sigt, men som ikke flugter med den udvikling, der skal til for at nå vores mål på lang sigt?

Et andet vigtigt element er, om klimaloven sikrer, at processerne er hensigtsmæssige og brugbare. Klimaloven har til formål både at sætte klare mål op for Danmarks klimaindsats, men den definerer også et årshjul, der har til formål at sikre gode processer for regering og Folketing, så fremskridtene i klimapolitikken kan vurderes og eventuelt justeres.

Er der brug for at se denne proces efter i sømmene for at sikre det bedst mulige politiske rum for at tage de nødvendige beslutninger – og undgå at bruge unødige kræfter på tekniske detaljer, som risikerer at tage fokus væk fra det vigtigste? Og hvordan kan Klimarådet endnu bedre, på en konstruktiv kritisk måde, fungere som en vigtig sparringspartner?

Læs også

Sidst, men ikke mindst, kan der være brug for at diskutere, hvordan klimaloven og klimapolitikken mere generelt bedst reflekterer den store betydning, som EU’s klima- og energipolitik har fremadrettet.

Implementeringen af EU’s Green Deal - og et kommende fokus på grøn industripolitik samt revision af EU’s landbrugspolitik - vil kun tage endnu mere fart i de kommende år. Det vil få direkte betydning for både ambitioner og indsatser i Danmark.

Derfor kan det blive relevant at spørge, hvordan klimalovens mål om at reducere Danmarks klimafodaftryk uden for landets grænser kan blive konkretiseret med det formål at skabe konkret handling, der gør en forskel?

Klimadagsordenen er en mulighedsdagsorden

På tværs af det hele består udfordringen om, hvordan vi i endnu højere grad får etableret nogle rammer, der sikrer fremdrift og omstilling af de enkelte sektorer, hvordan vi får understøttet virksomhedernes omstilling, og, ikke mindst, hvordan vi får alle med i den omstilling, vi står overfor.

En af de vigtigste erfaringer, som klimaloven har givet os, er nødvendigheden af at have det lange lys på.

Anne Højer Simonsen og Christian Ibsen
Vicedirektør, Dansk Industri og direktør, Concito

Når vi nu fremadrettet skal forholde os til blandt disse spørgsmål, er det vigtigt at huske på, at klimadagsordenen ikke blot er en nødvendighed for at undgå katastrofale klimaforandringer. I Danmark har vi gennem årtier bevist, at den også er en mulighedsdagsorden for samfundet, for den enkelte borger og for virksomheder.

Den grønne omstilling skaber i dag nye arbejdspladser, fremmer forskning og innovation og styrker vores internationale konkurrenceevne ved at udvikle og eksportere grønne teknologier, der kan drive globale reduktioner med danske løsninger.

De seneste år har klimalovens ambitioner dannet rammen for afgørende investeringer og politiske beslutninger på tværs af sektorer som industri, energi, transport og for nylig også den grønne trepartsaftale om landbrug.

En af de vigtigste erfaringer, som klimaloven har givet os, er nødvendigheden af at have det lange lys på. Klimaløsninger tager tid at udvikle, implementere og skalere; der er ikke mange år til, at Danmark skal være klimaneutral i 2045, som er regeringens mål.

Derfor skal fremtidens klimalov i højere grad begynde at føre mod klimaneutralitet og rumme de beslutninger, som det kræver at komme dertil.

Status som foregangsland forpligter

I første paragraf af klimaloven fremhæves det, at Danmark skal være et foregangsland i den internationale klimaindsats og både har et historisk og moralsk ansvar for at gå forrest.

Behovet for hastigt at nedbringe verdens samlede udledninger taler for, at vi i Danmark gør mere for at mindske vores samlede påvirkning af ressourcer og drivhusgasudledninger i verden, samtidig med at vi skal have fokus på, hvordan vi i endnu højere grad kan bidrage til omstillingen omkring os.

Kort sagt har vi i Danmarks næste klimalov brug for at supplere vores nationale målsætninger med i endnu højere grad at bidrage til reduktioner i verden omkring os.

Læs også

Ofte når vi taler om reduktionsmål, møder vi autopilot-argumentet om, at Danmarks indsats er uden betydning, fordi vores CO₂-udledning kun udgør en brøkdel af den globale udledning.

Det er rigtigt, at Danmarks bidrag i absolutte tal er lille i forhold til Kina, USA og Indien, men dels har vi et særligt ansvar som et rigt land med høje udledninger per borger, og dels viser erfaringerne tydeligt, at vores rolle som foregangsland har enorm betydning.

Når vi går forrest med ambitiøse mål, investeringer og løsninger, følger andre efter. Hvis vi som en velstående nation skruer ned for ambitionerne, giver vi alle lande mulighed for at sætte barren lavere.

Verdens øjne er på Danmark

At være et foregangsland forpligter, og det er essentielt, at vi fortsætter med at sætte markante ambitioner. Med et kommende EU-formandskab under næste års klimakonference (COP) i Brasilien vil verdens øjne i 2025 være rettet mod Danmark.

Arbejdet med at udvikle klimaloven, så den kan imødekomme fremtidens udfordringer, fortsætter.

Anne Højer Simonsen og Christian Ibsen
Vicedirektør, Dansk Industri og direktør, Concito

Derfor er det vigtigt, at vi starter debatten i dag om, hvilken klimalov vi ønsker i fremtiden, for at få modnet en fælles forståelse.

Vi har taget store skridt siden den seneste klimalovs vedtagelse i 2020, og den kommende revision af klimaloven repræsenterer den næste vigtige milepæl. Det er nu, vi skal skabe en ambitiøs ramme, der ikke kun sikrer vores egne reduktioner, men også inspirerer globalt og tager ansvar for udledninger uden for Danmarks grænser.

Efter at have afholdt tre rundborde står det klart, at der er mange nye perspektiver og dilemmaer at udforske. Det er heldigvis også masser af nye idéer og forslag til forbedringer.

Arbejdet med at udvikle klimaloven, så den kan imødekomme fremtidens udfordringer, fortsætter. Vi ved, at bredt samarbejde, tidlig involvering og fastlæggelse af langsigtede målsætninger er nøglen til varige løsninger.

Ved at bygge videre på de principper kan den næste klimalov blive en national mulighedsdagsorden og en model for globalt lederskab.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Højer Simonsen

Vicedirektør, DI
cand.polit. (Københavns Uni.)

Christian Peter Ibsen

Direktør, Concito
cand.polit. i miljøøkonomi (Københavns Uni. 1998)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024