DN: Regeringen gør ret i at lade lastbilerne betale for deres forurening
Trods stor modstand fra branchen står skatteministeren fast på en CO2-differentieret afgift på tung transport. Danmarks Naturfredningsforening bakker op om en afgift som motoren i den grønne omstilling, skriver Maria Reumert Gjerding.
Maria Reumert Gjerding
Præsident, Danmark NaturfredningsforeningBølgerne er gået højt i debatten om en CO2-differentieret kilometerafgift på tung vejtransport. Danske vognmænd har truet med at blokere hele vejsystemet i protest, men hidtil er det dog forløbet forholdsvis roligt.
Vognmandsbranchen og den del af dansk industri, der repræsenterer vognmændene, har været særdeles kritiske, og branchedirektør i DI Transport Karsten Lauritzen har talt om en folkelig modstand mod afgiften, senest i radioprogrammet Guld og grønne skove på P1.
Jeg vil som præsident i landets største grønne forening gerne understrege, at der også er folkelig opbakning til, at politikerne sætter ind over for CO2-udledningerne og den øvrige forurening i transportsektoren – herunder fra den tunge transport. Med den nye afgift vil den danske beskatning af tung transport i højere grad ligne den tyske, og den vil fremme incitamentet for ellastbiler markant i forhold til i dag.
Det er selvfølgelig meget forståeligt, at danske vognmænd nu er sure over, at de bliver pålagt en afgift, som i højere grad afspejler deres klimaaftryk og de øvrige gener, samfundet har fra lastbiltransport.
Men det er samtidig en afgift, som også skal bæres af de virksomheder og forbrugere, der køber de varer, som bliver transporteret. Og som samfund skal vi selvfølgelig gøre det så smertefrit for branchen som muligt at deltage i den grønne omstilling – eksempelvis med bedre muligheder for fradrag ved investeringer i elektriske lastbiler.
Nødvendig CO2-afgift
Det er godt, at regeringen nu står fast på, at der skal ske noget i forhold til at nedbringe udledningen fra den tunge transport. Ifølge tal fra Energistyrelsen er det trods nye miljøkrav ikke lykkedes at nedbringe lastbilbranchens CO2-aftryk de seneste ti år, hvor den har ligget konstant på omkring 1,6-1,7 millioner tons CO2 årligt fra 2011 til 2021.
Der er altså gode argumenter for at hente endnu flere klimareduktioner i branchen, end hvad der er lagt op til på nuværende tidspunkt.
Præsident, Danmarks Naturfredningsforening
Derfor er det vigtigt, at der nu kommer en afgift, som afspejler den påvirkning, som lastbiltransporten har på omgivelserne. Jeg tror også, at folk vil have forståelse for, at transport bliver dyrere, fordi det skal afspejle, at forureneren betaler. Særligt i byerne, hvor mange rammes, og afgiften derfor er højere.
Og selvom det selvfølgelig kan mærkes hårdt for nogle vognmænd, så ændrer en ny CO2-differentieret vejafgift ikke på, at både diesel- og vejbeskatning fortsat vil være markant dyrere i Tyskland.
Der er altså gode argumenter for at hente endnu flere klimareduktioner i branchen, end hvad der er lagt op til på nuværende tidspunkt. Og der er også gode argumenter for en langt hurtigere indfasning end den nuværende, hvor den fulde effekt først kommer i 2028.
Men samlet set er det dog et rigtig positivt signal, at regeringen ikke ryster på hånden, selvom bølgerne er gået højt. Transport udgør sammen med landbruget de største udfordringer i forhold til at få nedbragt den danske CO2-udledning.
De er de brancher, hvor udledningerne er fortsat med at stige, og hvor de i fremtiden vil udgøre en markant større del af den samlede danske udledning, i takt med at udledninger fra industri og energiproduktion falder. Derfor er der brug for handling, og jeg vil gerne rose skatteministeren og regeringen for at holde fast.