Klimarådet kræver bedre data om grænsehandel, anlægsprojekter og hybridbiler
Energistyrelsen bør ændre sin måde at opgøre den forventede grænsehandel med diesel. Derudover skal styrelsen beskrive CO2-effekten af kommende infrastrukturprojekter og undersøge, hvor stor skade salget af hybridbiler gør på klimaet, lyder det i Klimarådets kommentar til den seneste klimafremskrivning.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/245386/82561.jpg)
![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørKlimarådet er overordnet set tilfreds med Energistyrelsens Klimafremskrivning 2021.
Men på en række områder har Klimarådet alligevel fundet grund til at løfte pegefingeren, skriver rådet i sin kommentering af fremskrivningen.
Klimarådet kritiserer blandt andet Energistyrelsens beregninger af grænsehandel med diesel, der ifølge rådet ikke bliver afspejlet retvisende i klimafremskrivningen.