Stigende tyske dieselpriser øger Danmarks CO2-udledning med 300.000 ton

Et nyt CO2-kvotesystem i Tyskland hæver diesel- og benzinpriserne og vil få flere til at tanke i Danmark. Konsekvensen er øget CO2-udledning på 300.000 ton om året, viser nye beregninger fra Skatteministeriet. Radikale vil have afgiftsforskellen udlignet.

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Da Tyskland ved årsskiftet indførte et nyt kvotesystem på CO2, der blandt andet hæver prisen på diesel- og benzin, blev det med ét mere attraktivt at tanke i Danmark.

Ifølge nye beregninger fra Skatteministeriet betyder højere priser på benzin og diesel i Tyskland, at der alene i år vil blive hældt 128 millioner liter benzin- og diesel mere i tanken i Danmark.

Det har betydning for Danmarks samlede CO2-regnskab, der ifølge nye beregningerne i år står til at blive omkring 300.000 ton tungere som direkte konsekvens af prisstigningerne syd for grænsen.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024