Regeringen lander aftale om flyafgift: Nu bliver det 410 kroner dyrere at flyve til Bangkok
Fra 2030 vil der blive lagt en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner, fremgår det af ny aftale mellem regeringen, SF og Enhedslisten. Indtægterne fra afgiften skal gå til en forhøjelse af ældrechecken og grøn omstilling af flysektoren.
Marie Møller Munksgaard
JournalistMed SF og Enhedslisten i ryggen har regeringen nu landet en aftale om at indføre en passagerafgift på flyrejser i Danmark.
Sådan lyder det fra skatteminister Jeppe Bruus på et pressemøde fredag.
“Det er et år siden, regeringen kom til. Det har vi valgt at fejre med endnu en grøn aftale. I dag er jeg rigtig stolt over, at vi sammen med SF og Enhedslisten kan præsentere en passagerafgift, der skal være med til at indfri målet om, at vi kan flyve uden at forurene,” siger Jeppe Bruus (S) på pressemødet.
Aftalen betyder, at der fra 2030 vil pålægges en afgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kroner. Indfasningen begynder dog allerede fra 2025, hvor passagerafgiften vil være 70 kroner i gennemsnit.
Pengene fra afgiften skal være med til at finansiere en grøn indenrigsrute i 2025 og sikre, at al indenrigsflyvning er grøn i 2030.
"Vi har et gammelt mundhæld, der hedder: At rejse er at leve. Med den her aftale arbejder vi mod i fremtiden at sige: at rejse er at leve grønt.
Lars Aagaard (M)
Klima-, energi- og forsyningsminister
"Vi har et gammelt mundhæld, der hedder: At rejse er at leve. Med den her aftale arbejder vi mod i fremtiden at sige: at rejse er at leve grønt,” siger klimaminister Lars Aagaard (M) på pressemødet.
Afgiften på længere rejser bliver dyrere
Hvilken afgift, du skal betale, når du sætter dig ind i en flyver fremover, vil afhænge af, hvor lang din tur er, ifølge den nye aftale. Og her er særligt afgiften på de længere rejser blevet dyrere, end regeringen oprindeligt spillede ud med.
Rejser til destinationer langt væk som eksempelvis Bangkok vil blive pålagt en afgift på 410 kroner, når aftalen er fuldt indfaset. Her havde regeringen oprindeligt spillet ud med, at det skulle koste 390 kroner for lange rejser.
Særligt SF har i løbet af forhandlingerne kæmpet for, at afgiften på de lange rejser skulle være dyrere.
"Vi har arbejdet med den her afgift ud fra et princip om, at det skulle være højere og hurtigere. Vi har lagt vægt på, at afgiftsniveauet skal følge, hvor forurenende det er at flyve, så det bliver dyrere på de lange rejser,” siger transportordfører Sofie Lippert (SF) på pressemødet.
På korte rejser inden for Europa vil der fra 2030 blive lagt en afgift på 50 kroner oveni billetten. Og mellemlange rejser til eksempelvis New York vil blive 310 kroner dyrere fremover.
Selvom både SF og Enhedslisten er glade for aftalen om en ny flyafgift, har partierne under forhandlingsforløbet ikke lagt skjul på, at de gerne så en højere afgift, der i højere grad ændrede folks adfærd i forhold til flyvning.
“Vi havde gerne set, at afgiften var mere ambitiøs. Men det er et vigtigt skridt, og et håndtag vi i fremtiden kan dreje på,” lyder det fra Pelle Dragsted (EL) under pressemødet.
“Det er vandmelonspolitik”
Hverken de blå partier eller Radikale er med i aftalen om en ny flyafgift. Og særligt én ting har fået samtlige af partierne til at gå fra forhandlingerne:
I den nye aftale fremgår det nemlig, at en væsentlig del af pengene fra afgiften skal gå til at forhøje ældrechecken.
Vi har arbejdet med den her afgift ud fra et princip om, at det skulle være højere og hurtigere.
Sofie Lippert (SF)
Transportordfører
En kobling, der ifølge Steffen W. Frølund fra Liberal Alliance, ikke giver nogen mening.
“Det er vandmelonspolitik. Det ser grønt ud, men i virkeligheden er det rødt indeni. Hvis man reelt vil sætte skub i den grønne omstilling, bør man føre alle pengene tilbage til branchen og hjælpe dem med at blive grønnere,” udtalte han til Altinget i starten af december.
Også Konservative og Radikale har været ude og kritisere, at regeringen ikke vil føre alle pengene fra afgiften tilbage til at styrke den grønne omstilling af flysektoren.
Hos DI Transport er branchedirektør Karsten Lauritzen også skuffet over, at regeringen ikke vil føre alle pengene fra afgiften tilbage til at gøre flybranchen grønnere.
”Passagerafgiften var en god mulighed for at lave en bred grøn aftale, da alle de partier, som har forladt forhandlingerne fra højre til venstre, har råbt på mere grøn politik og ikke velfærd pakket ind i klimaets navn. Men regeringen, SF og Enhedslisten har prioriteret ældrecheck over klima,” udtaler han i en pressemeddelelse.