Søren Egge Rasmussen
 svarer 
Lars Aagaard Møller

Søren Egge Rasmussen (EL) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Lars Aagaard, om det er korrekt, at et forbrændingsanlæg, som lukker som følge af konkurrenceudsættelse, vil kunne genåbne

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 115, Spørgsmål 103
Vil ministeren som opfølgning på åbent samråd i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget om L 115 den 16. maj 2023 redegøre for, om det er korrekt, at et forbrændingsanlæg, som lukker som følge af konkurrenceudsættelse, vil kunne genåbne, f.eks. såfemt miljøgodkendelsen overdrages til nye ejere, jf. L 115 – samrådsspørgsmål A og B? I bekræftende fald, hvordan kan det så medføre et fald i import af affald, som det forudsættes i lovforslaget?

Svar fra mandag den 22. maj 2023
Til besvarelse af spørgsmålet om, hvorvidt miljøgodkendelse kan overdrages til nye ejere, har jeg til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Miljøministeriet, som oplyser mig, at:

”En miljøgodkendelse er en konkret afgørelse meddelt for en bestemt aktivitet på en bestemt lokalitet. Det er dermed aktiviteten, som er knyttet til en ”fast ejendom”, som godkendelsen knytter sig til. Miljøgodkendelsen er således uafhængig af de selskabsretlige forhold. Et helt eller delvist ejerskifte og/eller omstrukturering af ejeren af aktiviteten er dermed som udgangspunkt uden betydning for miljøgodkendelsen. Det er den til enhver tid værende driftsherre, som er ansvarlig for overholdelse af godkendelsens vilkår.

Ved ejerskifte eller omstrukturering indtræder en ny ejer i godkendelsens rettigheder og pligter, og aktiviteten kan derfor fortsættes under en ny driftsherre under overholdelse af godkendelsens vilkår, hvis hverken aktivitet eller drift ændres.

Ejerskifte eller omstrukturering kræver ikke tilladelse fra miljømyndighedens side.

Miljømyndigheden bør dog underrettes ved ejerskifte, da myndigheden skal vide, hvem der er ansvarlig for driften og dermed rette adressat for eventuelle påbudsafgørelser mv. Der vil dog oftest være fastsat vilkår i en miljøgodkendelse om denne underretningspligt ved ændringer i ejerforhold.

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected]

www.kefm.dk Ved salg eller opsplitning af en virksomhed skal miljømyndigheden påse om dette betyder ændringer i driften. Nye anlæg, udvidelser eller ændringer på miljøgodkendte anlæg skal miljøgodkendes forinden af miljømyndigheden i henhold til kapitel 5 i miljøbeskyttelsesloven En miljøgodkendelse vil dog bortfalde, hvis driften indstilles og godkendelsen herefter ikke har været udnyttet i tre på hinanden følgende år, jf. miljøbeskyttelseslovens § 78a om kontinuitetsbrud. Ønskes driften genoptaget, efter at godkendelsen er bortfaldet, er der herefter tale om en ny aktivitet, som kræver en ny miljøgodkendelse, inden driften kan igangsættes.” Jeg vil hertil henvise til svar på L 115 – spm. 32 vedr. reglerne om majoritetskontrol ved videresalg af anlæg.

Ministeriets konsekvensberegningerne af lovforslaget, herunder den forventede effekt for import tager udgangspunkt i, hvorvidt anlæggene er konkurrencedygtige eller ej, og ikke hvorvidt anlæggene bliver videresolgt. Der henvises til svar på L 115 – spm. 64 samt L 115 – bilag 2.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024