Ny model til fremme af OPP får positiv modtagelse

OPP: Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) giver i dag kommuner og virksomheder et nyt værktøj til at sætte gang i offentlig-private partnerskaber. Modellen til øget samarbejde får positiv modtagelse af eksperter.
Foto: Casper Andersen/Altinget.dk
Klaus Ulrik Mortensen

En af de store fordele ved OPP er, at det er den samme virksomhed, der har ansvaret for anlægsarbejdet og den efterfølgende drift. Det giver virksomheden et incitament til at gennemføre projektet til tiden og til den aftalte pris.

Ole Sohn
Erhvervs- og vækstminister (SF)

En ny model til fremme af OPP bestående af en vejledning og en såkaldt standardkontrakt skal puste liv i det offentlig-private samarbejde i kommunerne.

Modellen, der er udarbejdet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, lanceres i dag af erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) som svar på den noget modstræbende holdning, der har præget de offentlige - og særligt de kommunale - aktørers vilje til at omfavne samarbejdsformen.

Med afsæt i tal, der viser, at der i Danmark blot er etableret 10 OPP-projekter, mens det tilsvarende antal i Storbritannien er 713, har Altinget | Kommunal tidligere forsøgt at give bud på, hvad der kan vende udviklingen. Blandt andet har direktør i Pension Danmark, Torben Möger Pedersen, med henvisning til det danske efterslæb i forhold til øvrige europæiske lande efterlyst politisk handling.

Nu er det første bud så kommet. Modellen retter sig mod offentlige myndigheder og indeholder vejledning i OPP-samarbejdets forskellige faser og konkrete eksempler på, hvordan centrale udfordringer er blevet løst i Danmark. Herudover indeholder modellen sektorspecifikke eksempler på funktionsbeskrivelser til daginstitutioner, skoler og infrastruktur.

Til modellen er der i øvrigt knyttet en kontrakt, der kan anvendes i OPP-projekter, uanset hvilket anlæg projektet er centreret omkring. (Få mere information om modellen i dokumentationsboksen nederst i artiklen).

Sohn: Stort skridt i rigtige retning
"Jeg er meget glad for, at vi med OPP-standardmodellen nu tager et stort skridt i retning af at realisere potentialet i offentlig-privat samarbejde, når vi bygger for eksempel skoler og daginstitutioner," siger Ole Sohn.

Ministeren hæfter sig ved, at erfaringerne fra de hidtidige - omend få - danske projekter er positive. Projekterne er nemlig oftere end almindelige anlægsprojekter færdige til tiden og til den aftalte pris, fremhæver han.

"En af de store fordele ved OPP er, at det er den samme virksomhed, der har ansvaret for anlægsarbejdet og den efterfølgende drift. Det giver virksomheden et incitament til at gennemføre projektet til tiden og til den aftalte pris. Samtidig fremmer vi anlæg, der er energieffektive og nemme at vedligeholde," pointerer han og tror, at det nye redskab vil motivere kommuner og virksomheder til øget samarbejde.

"OPP-standardmodellen er et godt værktøj, når blandt andet kommunerne og regionerne skal overveje, om OPP er den rette vej for dem i forbindelse med nye anlægsprojekter. Og jeg håber, at vi kommer til at se flere gode OPP-projekter i Danmark, hvor OPP længe har levet en skyggetilværelse."

Professor: Følg op med politisk handling
Det er imidlertid ikke kun på i Erhvervs- og Vækstministeriets kontorer på Slotsholmen, at udspillet får en positiv modtagelse. Professor i offentlig-privat samspil på CBS Carsten Greve vurderer ved første øjekast dokumentet til at være "omfattende samt vender mange aspekter af OPP-problematikken".
 
"Standardmodellen fremstår som et skridt i den rigtige retning for at skabe bedre grundlag for OPP-projekter i Danmark. Modellen virker omfattende og velunderbygget," siger professoren og fortsætter:

"Den skal dog følges op af konkret politisk handling. Regeringen skal gå i aktiv dialog med regioner, kommuner og virksomheder om konkrete handlingsplaner," mener han, ligesom han ønsker en større grad af skelen til udlandet.

"Modellen kunne mere tydeligt have inddraget internationale erfaringer. Kontaktpunktet i Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen kan også styrkes og udbygges til et decideret videncenter, som der er gode erfaringer med fra andre lande som for eksempel Tyskland og Sydafrika," vurderer Carsten Greve.

Forsker: Vigtigt med evaluering
I AKF har seniorforsker Ole Helby Petersen ofte kritiseret det offentliges samarbejde med erhvervslivet for at lide under mangelfuld dokumenation for, at det rent faktisk bidrager med de positive resultater, som mange politikere - inklusiv Ole Sohn - henviser til.

Af den årsag ville man ikke forvente den store støtte til det aktuelle udspil. Men faktisk kan det give god mening, mener Ole Helby.

"Både offentlige og private aktører har længe efterspurgt standardiserede og mindre omkostningstunge procedurer for indgåelse af OPP-samarbejder. Hvis standardmodellen kan hjælpe med det, vil den blive hilst velkommen," siger han.

Da OPP-projekter ofte er store og komplekse størrelser, er det imidlertid vigtigt, at modellen tilpasses de enkelte situationer.
 
"En standardmodel kan være et skridt på vejen til flere OPP-projekter, men løser ikke alle udfordringer, der kan være ved at indgå OPP-samarbejder. Der vil stadig være behov for ekspertise inden for projektdesign, kontraktindgåelse, finansiering og byggestyring, som alle dage har været en udfordring ved store bygge- og anlægsprojekter," pointerer seniorforskeren og lufter sin skepsis over for samarbejdsformen.

"Det ultimative spørgsmål er så, om flere OPP-projekter giver bedre kvalitet og effektivitet. Det kan standardmodellen ikke besvare, og derfor er det også oplagt, at ministerierne i forlængelse af standardmodellen arbejder videre med en model for evaluering af OPP-initiativerne, så vi får et overblik over, om OPP giver mere værdi for skattekronerne end traditionelle bygge- og anlægsprojekter."

Dokumentation

Om standardmodellen:

Standardmodellen er udarbejdet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i samarbejde med Finansministeriet og Bygningsstyrelsen med input fra Kammeradvokaten.

Modellen er opdelt i fire faser:

  • Fase 1: Beslutning om OPP
  • Fase 2: Strukturering af et OPP-projekt
  • Fase 3: Udbud og kontrakt
  • Fase 4: Anlæg og drift

Standardmodellen følger disse faser, og behandler de vigtigste elementer i hver fase. Modellen giver både et overblik over OPP-processen og vejledning i de enkelte emner og spørgsmål. Ud over vejledningen i faserne indgår der i modellen en tjekliste til myndigheder, der skal i gang med OPP og eksempler på danske OPP-projekter.

Modellen opererer endvidere med tre forskellige scenarier af OPP, der overordnet ligner hinanden, men adskiller sig ved deres finansieringsform og exitmodel:

  • OPP med privat finansiering og mulighed for/pligt til offentligt ejerskab ved kontraktens udløb
  • OPP med privat finansiering og privat ejerskab ved kontraktens udløb
  • OPP med offentlig finansiering

Modellen kan i øvrigt hentes i elektronisk form her.

Om offentlig-private partnerskaber (OPP):

Et offentlig-privat partnerskab (OPP) er et samarbejde mellem en offentlig myndighed og en privat virksomhed om et offentligt bygge- og anlægsprojekt.

I et OPP står den private virksomhed for hele opgaven med at bygge, drive og vedligeholde et offentligt anlæg, eksempelvis en skole, i en periode på typisk mellem 15 og 25 år.

OPP skaber et stærkt incitament hos den private part til at tænke projektet igennem fra start til slut, da det er den samme private aktør, der har ansvaret for byggeriet, som skal drifte bygningen bagefter.

Det er op til den private aktør at vurdere, om det fx er mest omkostningseffektivt at investere i dyrere langtidsholdbar maling eller en billigere maling, der kræver, at der males igen efter en kortere periode. Det bidrager til at sikre innovative, energirigtige- og totaløkonomisk fornuftige løsninger og dermed det bedste resultat over projektets løbetid.

Erfaringer viser, at OPP-projekter i højere grad bliver færdige til tiden og til den aftalte pris end andre typer bygge- og anlægsprojekter.

I Danmark er der indtil nu blevet gennemført 14 OPP-projekter. I staten har man især gennemført kontorbyggeri som OPP, men også Rigsarkivet og Kliplev-Sønderborg motorvejen er OPP-projekter.

I kommunerne findes der bl.a. OPP-projekter om skoler, svømmehaller og daginstitutioner.

Regionerne har gennemført OPP-projekter om parkeringshuse.

Kilde: Erhvervs- og Vækstministeriet


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Kommunal

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024