Kampagner sikrede højere valgdeltagelse
Sara Fleckner Vilstrup
RedaktionsassistentJeg er mest overrasket over, at nogle tiltag kan være så effektive. Det at sende en valg-tegneserie og grundloven ud til førstegangsvælgere tæt på valget frem for tæt på, at de er blevet myndige, er relativt simpelt.
Kasper Møller Hansen
Professor og valgforsker ved Københavns Universitet
Et brev i postkassen eller en sms på mobilen løftede sofavælgere ned til valgstederne for at sætte deres kryds ved kommunalvalget i efteråret 2013. Det konkluderer en ny rapport om kampagner, som skulle hæve stemmeprocenten.
"Der er pæne effekter af flere tiltag, som blandt andet er breve med grundloven og tegneserier, samt sms'er, som har vist sig effektive blandt nydanskere," siger Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns Universitet og medforfatter på rapporten.
Rapporten "Kan man øge valgdeltagelsen?" er en analyse af tiltag, som skulle hæve valgprocenten ved kommunalvalget den 19. november 2013. Den behandler en række initiativer, som gennem forskellige midler skulle få flere til at stemme.