Kampagner sikrede højere valgdeltagelse

KOMMUNEVALG: Ny forskning slår fast, at breve og sms'er kan få flere folk til stemmeurnerne, mens e-mail og dør-til-dør-tiltag ikke gør en forskel. Professor og medforfatter på rapporten er overrasket over, hvor stor målbar effekt visse tiltag har.
Valgdeltagelsen steg med 6,1 procent ved kommunalvalget i 2013 sammenlignet med valget i 2009. Ny rapport kigger på effekterne af 13 tiltag, som skulle øge valgdeltagelsen.
Valgdeltagelsen steg med 6,1 procent ved kommunalvalget i 2013 sammenlignet med valget i 2009. Ny rapport kigger på effekterne af 13 tiltag, som skulle øge valgdeltagelsen.Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget.dk
Sara Fleckner Vilstrup

Jeg er mest overrasket over, at nogle tiltag kan være så effektive. Det at sende en valg-tegneserie og grundloven ud til førstegangsvælgere tæt på valget frem for tæt på, at de er blevet myndige, er relativt simpelt.

Kasper Møller Hansen
Professor og valgforsker ved Københavns Universitet

Et brev i postkassen eller en sms på mobilen løftede sofavælgere ned til valgstederne for at sætte deres kryds ved kommunalvalget i efteråret 2013. Det konkluderer en ny rapport om kampagner, som skulle hæve stemmeprocenten.

"Der er pæne effekter af flere tiltag, som blandt andet er breve med grundloven og tegneserier, samt sms'er, som har vist sig effektive blandt nydanskere," siger Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns Universitet og medforfatter på rapporten.

Rapporten "Kan man øge valgdeltagelsen?" er en analyse af tiltag, som skulle hæve valgprocenten ved kommunalvalget den 19. november 2013. Den behandler en række initiativer, som gennem forskellige midler skulle få flere til at stemme.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Kommunal

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024