Kunstnere og skoleledere efterlyser mere fagligt samarbejde
UNDERVISNING: De kulturelle tiltag i forbindelse med folkeskolereformens ”Åben Skole” reduceres ofte til underholdende indslag, hvis der ikke indgås fagligt samarbejde mellem lærere og kunstnere, lyder det i ny rapport.
Peter Pagh-Schlegel
JournalistKulturlivet skal samarbejde med folkeskolerne. Det var et af temaerne i folkeskolereformen fra 2014 under overskriften ”Åben Skole”, hvor en række udefrakommende fagfolk, deriblandt kunstnere, musikere og arkitekter, kunne klemmes ind i skoleskemaet og stille sig bag katederet.
Det er vigtigt med den åbne folkeskole, at vi udfordrer børnene på andre måder, men hvis det skal lykkes, kræver det også, at de forskellige fagligheder taler sammen
Claus Hjortdal
Skolelederforeningen
Initiativet lider dog fortsat under en række børnesygdomme, hvor de kulturelle indslag har haft en tendens til at blive ”underholdende indslag i en travl skolehverdag”.
Kunstnere skal ikke være ”dagens gæst”
Sådan lyder det i en ny rapport fra Dansk Kunstnerråd, der præsenterer en række anbefalinger til, hvordan ”Den Åbne Skole” bedre kan implementeres.