Debat

Danske Rederier: Ny havnestrategi skal både sikre plads til grøn omstilling og erhvervsudvikling

Det giver ikke længere mening at betragte ét politikområde som løsrevet fra helheden. Den forståelse har dannet udgangspunkt for mange af de diskussioner i Havnepartnerskabet, som i september leverede sine anbefalinger til regeringen, skriver Danske Rederier.

Det giver ikke længere mening at betragte ét element eller politikområde som løsrevet fra helheden, skriver Jacob K. Clasen.
Det giver ikke længere mening at betragte ét element eller politikområde som løsrevet fra helheden, skriver Jacob K. Clasen.Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Jacob K. Clasen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De danske erhvervshavne er vigtige på en lang række parametre.

Som lokale erhvervscentre og hjem for de færgeruter, der binder Danmark sammen, som uundværlige led i centrale forsyningskæder og med en vigtig rolle i udrulningen af mere vedvarende energi og den grønne omstilling.

Et helt afgørende element i en ny ambitiøs havnestrategi bliver at sikre plads til den grønne omstilling og erhvervsudvikling på vores havne.

Jacob K. Clasen
Viceadm. direktør, Danske Rederier

På den måde illustrerer de danske erhvervshavnes betydning meget præcist et fænomen, som bliver mere og mere tydeligt i disse år:

Erhvervs-, handels- og industripolitik, klima- og energipolitik og sikkerhedspolitik smelter i stigende grad sammen.

Det giver ikke længere mening at betragte ét element eller politikområde som løsrevet fra helheden.

Den forståelse har dannet udgangspunkt for mange af de diskussioner i Havnepartnerskabet, som i september leverede sine anbefalinger til regeringen.

Et partnerskab hvor jeg deltog som repræsentant for Danske Rederier.

Skal mindske prisgab

Og netop den forståelse kommer ganske klart til udtryk i en af vores centrale anbefalinger til regeringen:

Regeringen bør definere "nationale interesser i erhvervshavne som havne med faciliteter, der er kritiske for Danmarks udvikling og sikkerhed, eller havne som har en geografisk placering, der er essentiel for forsyningssikkerhed og for færgeruter, der binder landet sammen".

Havnepartnerskabets anbefalinger skal danne udgangspunkt for udarbejdelsen af regeringens kommende strategi for de danske erhvervshavne.

Fra Danske Rederiers side har vi især haft fokus på havnenes og rederiernes fælles rolle i den grønne omstilling.

Temadebat

Giver Havnepartnerskabets anbefalinger plads til den grønne omstilling?

30. september præsenterer Havnepartnerskabet sine anbefalinger til, hvordan man gør erhvervshavnene økonomisk bæredygtige og udvikler dem ved hjælp af kommercielle investeringer som led i den grønne omstilling.

Dem sætter Altinget fokus fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører bag anbefalingerne til at give deres bud på, hvordan der både bliver plads til erhvervet og de grønne investeringer.

 

Om Altingets temadebatter

Altingets temadebatter sætter spot på et aktuelt nicheemne.

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Har du lyst til at bidrage til debatten? Så er du velkommen til at skrive til Ella Hjalmsrud Jørgensen.

For dansk skibsfart fylder den grønne omstilling på verdenshavene utroligt meget i disse år.

Som velsagtens den eneste sektor har man på skibsfartens område vedtaget et mål om, at industrien skal være klimaneutral i eller omkring 2050.

Så sent som i sidste uge afviklede man i IMO i London den seneste runde af de forhandlinger, der skal munde ud i, at man til næste år vedtager bindende klimaregulering af sektoren.

Et af de væsentligste emner på bordet er en såkaldt prismekanisme, der skal sikre, at prisgabet mellem grønne og fossile brændstoffer bliver markant mindre, end tilfældet er i dag, hvor grønne brændstoffer kan koste fire-fem gange så meget.

Med andre ord: Debatten om, hvordan vi skaffer grønne brændstoffer nok, fylder rigtig meget.

Og her kommer havnene i sagens natur til at spille en væsentlig rolle.

Europæisk hub

Vores skibe skal kunne tanke grønnere og mere klimavenlige brændstoffer.

Jeg har flere gange ytret ønske – og håb – om, at Danmark kan udvikle sig til at blive en vigtig europæisk CO2-hub.

Også her spiller havnene en væsentlig rolle i forbindelse med transport af CO2, blandt andet til lagring i Nordsøen.

For slet ikke at tale om udskibning og servicering af havvindmøller og mellemlagring af vedvarende energi.

Der er ligeledes brug for etablering af el-infrastruktur til blandt andet færger.

Der er med andre ord masser af opgaver knyttet til den grønne omstilling, hvor udvalgte danske erhvervshavne kommer til at spille en helt central rolle.

Læs også

Dertil kommer, at de helt klassiske aktiviteter på havnene heller ikke kommer til at fylde mindre de kommende år.

Alt dette kræver plads.

Et helt afgørende element i en ny ambitiøs havnestrategi bliver at sikre plads til den grønne omstilling og erhvervsudvikling på vores havne.

Nu har vi fra havnepartnerskabets side leveret vores anbefalinger.

Jeg håber selvsagt, at regeringen tager mange af de gode anbefalinger med i det videre arbejde.

Jeg ser meget frem til at følge den videre proces.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob K. Clasen

Vice administrerende direktør, Danske Rederier
cand.scient.pol (Københavns Uni. 1999)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024