Debat

Rønne Havn: Havne bør udvikle sig på fair og lige vilkår

På en række punkter harmonerer Havnepartnerskabets anbefalinger med udvikler, der allerede er i gang i Rønne Havn. Men der mangler klarhed om de store politiske målsætninger om udbygning af havvind, skriver direktør Lars Nordahl Lemvigh.

For en havn der ønsker at fremtidssikre sin infrastruktur, kan en manglende godkendelse til for eksempel klapning få store økonomiske konsekvenser, hvis myndighedsbehandlingen trækker ud, skriver Lars Nordahl Lemvigh.
For en havn der ønsker at fremtidssikre sin infrastruktur, kan en manglende godkendelse til for eksempel klapning få store økonomiske konsekvenser, hvis myndighedsbehandlingen trækker ud, skriver Lars Nordahl Lemvigh.Foto: Rønne Havn
Lars Nordahl Lemvigh
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringen modtog i september en række anbefalinger fra Havnepartnerskabet, der peger på, hvordan danske erhvervshavne kan styrke deres position i den internationale konkurrence til gavn for Danmark og virksomheder, vækst samt den grønne omstilling. 

Anbefalingerne fra Havnepartnerskabet er nogle, Rønne Havn – Danmarks østligste dybvandshavn og en central udskibningshavn for havvindmøller i Østersøen – ser som væsentlige og afgørende for havnenes udvikling. 

Der mangler tydelige og vedvarende investeringssignaler fra politisk hold.

Lars Nordahl Lemvigh
Direktør, Rønne Havn

Flere af anbefalingerne stemmer overens med vores egne konkrete planer, hvor vi ser udvikling som et centralt fundament for at skabe vækst på Bornholm og sikre forsyningssikkerheden til øen, samt det at være en central aktør i den grønne omstilling. 

Havnepartnerskabet mener, at de danske erhvervshavne har stor betydning for både det danske erhvervsliv og samfundet som helhed.

Som den centrale erhvervshavn på Bornholm ved vi om nogen, hvilken betydning en moderne og tidssvarende havn har for at sikre en sund økonomi og beskæftigelse, ikke bare på Bornholm, men også regionalt. 

Lokal satsning er lykkedes

Rønne Havn og de virksomheder, som er en del af erhvervsklyngen omkring havnen, er blevet en særdeles betydende faktor for vækst på Bornholm.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Gemba Seafood Consulting udgør aktiviteterne omkring erhvervsklyngen omkring 15 procent af den samlede beskæftigelse på Bornholm.

Temadebat

Giver Havnepartnerskabets anbefalinger plads til den grønne omstilling?

30. september præsenterer Havnepartnerskabet sine anbefalinger til, hvordan man gør erhvervshavnene økonomisk bæredygtige og udvikler dem ved hjælp af kommercielle investeringer som led i den grønne omstilling.

Dem sætter Altinget fokus fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører bag anbefalingerne til at give deres bud på, hvordan der både bliver plads til erhvervet og de grønne investeringer.

 

Om Altingets temadebatter

Altingets temadebatter sætter spot på et aktuelt nicheemne.

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Har du lyst til at bidrage til debatten? Så er du velkommen til at skrive til Ella Hjalmsrud Jørgensen.

Den lokale beskæftigelse på havnen og blandt de virksomheder, der relateres til havnens aktiviteter, er siden 2008 steget med 16 procent.

I den samme periode har der på Bornholm tilsvarende været en nedgang i beskæftigelsen på cirka fem procent.

Det viser dermed, at Rønne Havn i stigende grad virker som et center for erhvervsudvikling på Bornholm.

Stigningen i beskæftigelsen og følgevirkningerne deraf viser, at udvidelsen og satsningen på at tiltrække aktiviteter til havnen er lykkedes. 

Den øgede beskæftigelse afledt af erhvervsklyngen relateret til Rønne Havn bidrager også til øget omsætning, og det er med til at understøtte beskatningsgrundlaget på øen.

I 2022 blev der skabt 499 millioner kroner i skatteindtægter fra de direkte, indirekte og inducerede aktiviteter fra Rønne Havn.

Samlet set svarer dette til cirka 30 procent af øens samlede skatteindtægter.

Harmonerer med anbefalinger 

For at styrke vores position som havn og fremtidssikre forsyningen til Bornholm igangsatte vi i 2017 en omfattende havneudvikling, der vil være afsluttet i slutningen af 2025.

De sidste anlægsarbejder i havneudviklingen indebærer blandt andet en uddybning af havnen og en udvidelse af den ydre mole.

Med disse udvidelser sikrer vi ikke kun forsyningssikkerheden til øen, men også klimasikring af havnen mod de øgede påvirkninger, vi blandt andet oplever som en vestvendt havn. 

Usikkerheden om takten i udbygning af havvind gør, at der ikke kan træffes de nødvendige, langsigtede beslutninger om store infrastrukturinvesteringer i dansk havnekapacitet.

Lars Nordahl Lemvigh
Direktør, Rønne Havn

Udvidelsen styrker også vores unikke position som Østersøens centrale udskibningshavn for offshore-projekter i både Danmark, Tyskland og senest Polen.

Desuden vil udvidelsen fremme vores position som en af Danmarks centrale krydstogtshavne med opførelsen af en ny multifunktionskaj. 

Vores position og planlagte udvikling harmonerer også med Havnepartnerskabets anbefalinger om danske erhvervshavne, som de mener bør være en del af "en samlet dansk industripolitik, der skaber forudsigelighed i udviklingen af grønne teknologier og giver mulighed for at udnytte erhvervshavnenes strategiske betydning i den nordeuropæiske udbygning af havvind". 

For at understøtte udviklingen af havne anbefaler partnerskabet, at der skabes større investeringssikkerhed på havnene, blandt andet gennem hurtigere sagsbehandling af godkendelser.

Der bør også tages initiativ til at styrke erhvervshavnenes muligheder for at finansiere investeringer, både inden for nationale rammer og i EU. 

Mangler tydelige signaler

Vi er enige i, at netop hurtigere sagsbehandling, for eksempel ved havneudvidelser, er et afgørende punkt for mange store projekter og et problem, som regeringen kan og bør løse. 

For en havn der ønsker at fremtidssikre sin infrastruktur, kan en manglende godkendelse til for eksempel klapning få store økonomiske konsekvenser, hvis myndighedsbehandlingen trækker ud. 

Vi ser det imidlertid også som en udfordring, at store politiske målsætninger på udbygning af havvind ikke følges op af klarhed om, hvor projekterne skal opføres, hvornår de skal opføres, og hvilken udvikler, der bliver ansvarlig herfor. 

Læs også

Usikkerheden om takten i udbygning af havvind gør, at der ikke kan træffes de nødvendige, langsigtede beslutninger om store infrastrukturinvesteringer i dansk havnekapacitet.

Der mangler simpelthen tydelige og vedvarende investeringssignaler fra politisk hold. 

Når det kommer til initiativer, der skal styrke de økonomiske investeringer i havne, er det vigtigt, at dette sker på fair og lige vilkår.

Det nytter ikke, at nogle havne modtager finansiel støtte til deres anlægsinvesteringer eller har adgang til finansiering, der ikke er underlagt markedsvilkår, mens andre selv skal finansiere det. 

Risikerer unfair konkurrence

Som en af de få aktieselskabshavne i Danmark har vi i Rønne Havn finansieret alle udvidelser af kajer, projektarealer og uddybninger med videre gennem lån optaget på helt kommercielle vilkår. 

Der er ingen tvivl om, at en fremtidssikret infrastruktur bliver et væsentligt konkurrenceparameter for danske havne i de kommende år.

Men finansieringen af denne udvikling bør ske på rent kommercielle vilkår og dermed på de vilkår, som markedet tilbyder.

Hvis der er et solidt forretningsgrundlag for en investering, kan den foretages kommercielt.

Hvis forretningsgrundlaget ikke er stærkt nok, bør lempelige finansieringsvilkår ikke understøtte noget, der ikke er økonomisk bæredygtigt. 

Lars Nordahl Lemvigh
Direktør, Rønne Havn

Hvis forretningsgrundlaget ikke er stærkt nok, bør lempelige finansieringsvilkår ikke understøtte noget, der ikke er økonomisk bæredygtigt. 

Adgang til billig finansiering kan føre til risikable, dyre og forkerte beslutninger.

Derudover risikerer vi en overinvestering på havnekapacitet på områder, hvor der ikke vil være et mere langsigtet forretningsgrundlag til stede.

Vi må med andre ord ikke få et uhensigtsmæssigt investeringskapløb. 

Derfor argumenterer vi for, at udviklingen af havne i Danmark bliver baseret på forretningen, der bærer investeringen – og ikke omvendt.

Ellers risikerer vi en ulige og unfair konkurrence. 

Det kan hverken havnene eller Danmark være tjent med.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Nordahl Lemvigh

Direktør, Rønne Havn
master i business administration (CBS 2013)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024