Debat

Den danske transportsektor skal ikke køre på frihjul

DEBAT: Direktøren i DN anklager Infrastrukturkommissionen for at løbe fra CO2-problematikken.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gunver Bennekou 
Direktør, Danmarks Naturfredningsforening

Regeringen har en mission. CO2-udledningen fra transporten skal reduceres med 25 pct. i 2030 i forhold til 1988. Det er noget af en udmelding, når realiteterne er, at det går den modsatte vej.

CO2-udslippet stiger. Reelt betyder stigningen, at vi fra i år og de næste 23 år frem til 2030 ikke skal sænke udslippet med 25 pct., men 50 pct. for at nå målet.

Det er derfor helt centralt, at regeringens Infrastrukturkommission - som jeg er medlem af - ved sine anbefalinger vil være med til at løse denne udfordring. Den danske transportsektor skal ikke køre på frihjul. Der skal sættes ind her og nu og samtidig sikres en mere langsigtet indsats på området.

Eddington-rapporten
I december sidste år udkom der i England en rapport om transport kaldet Eddington-rapporten, opkaldt efter hovedforfatteren Sir Eddington. Han blev bedt om at undersøge den langsigtede sammenhæng mellem transport og økonomisk vækst, produktivitet og stabilitet.

I rapporten er der fokus på transportens miljøeffekter. Der lægges vægt på, at det er vigtigt, både ud fra en økonomisk og en miljømæssig synsvinkel, at transportens miljøeffekter afspejles i den politiske beslutningsproces.

En af Eddingtons hovedrådgivere var Nick Stern - manden bag den berømte Stern-rapport, som netop pegede på sammenhængen mellem fornuftige klimatiltag og dermed en bæredygtig og betryggende økonomisk udvikling. Udtalelser, som miljøminister Connie Hedegaard forstod signalet i, som hun udtrykte det dengang.

Eddington gør i rapporten det klart, at man ikke kommer uden om bl.a. roadpricing. Han anfører, at roadpricing kan fjerne 50 pct. af trængslen i 2025 og kan reducere behovet for investeringer i infrastruktur - motorveje bl.a. - med op til 80 pct. Han tilføjer dog også, at det er kompliceret at implementere disse tiltag.

Infrastrukturkommission uden CO2
Samtidig med, at Eddington-rapporten udkom, begyndte vi arbejdet i den danske Infrastrukturkommission. Nu er vi ved at skulle aflevere vores anbefalinger til regeringen i slutningen af denne måned.

Desværre er det min opfattelse, at man ikke erkender problemet med den alt for store udledning af CO2 - og især ikke peger på bl.a. konklusionerne i de engelske rapporter og udenlandske erfaringer med busbaner på motorvejene, bilbaner, der kun er forbeholdt biler med flere personer i - og ikke mindst meget mere transport på tognettet. Til gengæld er der ikke mangel på opfordringer til udbygning af vejnettet.

Hvis vi ikke formår at afspejle disse store udfordringer i vores endelige rapport, tror jeg ikke, at den får nogen betydning, men blot vil ende som endnu en rapport på hylderne. En sådan rapport kan jeg ikke støtte.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gunver Bennekou

Fhv. direktør, Danmarks Naturfredningsforening, fhv. kontorchef, Miljøstyrelsen
Cand.scient. i biologi (Københavns Uni. 1973)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024