Debat

DN: Transporten skal være mere bæredygtig

DEBAT: Transportsektorens udledning af CO2 er en stigende belastning for miljøet, og derfor må Infrastrukturkommissionens opgave være bæredygtig transport. Det mener Gunver Benneskou.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gunver Bennekou
Direktør i Danmarks Naturfredningsforening og medlem af Infrastrukturkommissionen

Endnu større udledninger af klimaskadende drivhusgasser, endnu større påvirkninger af det danske landskab og ødelæggelser af den danske natur. Og endnu flere mennesker, som får dagligdagen påvirket af partikler og støj. Det er skrækscenariet for morgendagens infrastruktur.

Transportsektoren står for ca. 1/3 af Danmarks CO2-udslip, og som den eneste sektor har transportsektoren ikke formået at reducere og stabilisere udledningen af den skadelige drivhusgas CO2. Klimaændringen er en af verdens største udfordringer, og der skal sættes massivt ind, for at alle sektorer bidrager til at reducere udledningen af drivhusgasser. Derfor er det nødvendigt, at der opsættes bindende mål for transportsektorens CO2-udledning.

Større og større arealer inddrages til motorvejsanlæg. Alligevel er trængslen på vejene ikke formindsket. Alle store trafikanlæg medfører stigende trafik - trafikspring. Vi kan ikke bygge os ud af vejtrængslen.

Det skal altså gøres attraktivt at vælge kollektiv transport.

Gunver Bennekou
Direktør i Danmarks Naturfredningsforening

Skattepolitik er også transportpolitik
EU's mål er at transportpolitikken skal være bæredygtig.

Udfordringen om en mobilitet uden yderligere belastning af miljø og natur må anskues med friske øjne, ellers fortsætter Vejdirektoratet blot med først at udvide den ene motorvej, så den anden, og efter få år vil problemerne være de samme.

Infrastrukturkommissionen må arbejde med scenarier, som anskuer komplekset i sin helhed.

Det ville være logisk først at se på, hvordan vi kan formindske transportbehovet. En meget stor del af transporten i Danmark er pendling. Transport fra hjem til arbejde. Her kan planlægning være med til at reducere pendlingsbehovet; stationsnært byggeri og placering af erhverv.

Andre politikområder har væsentlig indflydelse, f.eks. er skattepolitikken med befordringsfradraget en væsentlig medvirkende faktor til, at folk i dag pendler længere og længere.

Kollektiv transport skal være bedre
Det er også nødvendigt at se på, hvorledes det kan sikres, at transporten sker så bæredygtigt som muligt. Hvordan kan vi transporteres, så der sker en formindskelse af CO2-udledningen og andre miljøpåvirkninger samt uden yderligere ødelæggelser af naturen. Centralt her er fordelingen på de enkelte transportformer, hvor den skinnebårne transport har mindre CO2-udledning end andre transportformer, samtidig med at der kan transporteres langt flere personer på mindre plads.

Det skal altså gøres attraktivt at vælge kollektiv transport, hvor der klart bør ske forbedringer i rejsetid, regularitet, hyppighed, pris og komfort samt i mulighederne for at kombinere transportformer som bil, gang, cykel og kollektiv transport. Roadpricing er en mulighed for at påvirke fordelingen mellem bilen og andre transportformer.

Store modulvogntog har større CO2-udslip end små
Teknologien kan også være med til at formindske miljøbelastningen, men det kræver handlinger, som gør det attraktivt at udvikle og implementere teknologi, som er miljøvenlig. På både vejtransporten og banetransporten kan bl.a.  intelligente trafiksystemer sikre bedre afvikling af trafikken, og dermed kan bilernes CO2-udledning reduceres.

Hastigheden på vejene har indflydelse på CO2-udledningen. Ved hastigheder over ca. 80 km i timen sker der en forøgelse af CO2-udledningen, ligesom ujævn trafik giver større udledninger. Og modsat, hvad der ellers er hævdet, viser det sig i praksis, at de store modulvogntog har større CO2-udledning end mindre lastvogne.

Infrastrukturkommissionen skal komme med løsninger på, hvordan vi sikrer en bæredygtig transport. Hvordan CO2-udslippet fra transporten kan reduceres. Hvordan miljøet kan forbedres. Hvordan påvirkningen af naturen kan reduceres. Ellers er kommissionens arbejde ikke med til at sikre transport på en bæredygtig måde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gunver Bennekou

Fhv. direktør, Danmarks Naturfredningsforening, fhv. kontorchef, Miljøstyrelsen
Cand.scient. i biologi (Københavns Uni. 1973)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024