Debat

Danske Universiteter og handicapaktører: Hjælpen til studerende med handicap halter fortsat bagud

Alene det, at hver femte førsteårsstuderende angiver at have en funktionsnedsættelse, understreger behovet for, at uddannelsespolitikken i højere grad tager højde for den diverse studenterpopulation, der befolker vores videregående uddannelser, skriver Mogens Lindhard, Brian Bech Nielsen, William Korte og Thorkild Olesen.

Det er afgørende, at vi får et stabilt og forudsigeligt system, hvor studerende ved, hvad de kan forvente, skriver Mogens Lindhard, Brian Bech Nielsen, William Korte og Thorkild Olesen.
Det er afgørende, at vi får et stabilt og forudsigeligt system, hvor studerende ved, hvad de kan forvente, skriver Mogens Lindhard, Brian Bech Nielsen, William Korte og Thorkild Olesen.Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Mogens Lindhard
Brian Bech Nielsen
William Korte
Thorkild Olesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I denne uge er der uddannelsespolitisk topmøde, hvor regeringen sammen med inviterede parter skal drøfte, hvordan man skaber et uddannelseslandskab, der er forberedt på fremtiden. Et vigtigt emne på alle uddannelsesniveauer – især, hvis man ser det fra et handicapperspektiv.

Der er sket positive fremskridt på uddannelsesområdet, for flere mennesker med handicap gennemfører i dag uddannelser end tidligere. Alligevel er vi bagud, når vi ser på andelen af mennesker med handicap, der færdiggør kompetencegivende uddannelser sammenlignet med deres jævnaldrende uden handicap.

Uddannelseskløften viser tydeligt, at vi endnu ikke har reelt lige vilkår i uddannelsessystemet.

Derfor er vi meget positivt stemt overfor den nye aftale om styrket studievejledning til uddannelsessøgende med funktionsnedsættelser samt oprettelsen af en videnscenterfunktion, der skal styrke og videreudvikle inkluderende læringsmiljøer på de videregående uddannelser.

Dette er et første vigtigt spadestik i arbejdet for at skabe bedre forhold for studerende med handicap på videregående uddannelser.

En unik mulighed

Vi vil dog stadig opfordre til, at studerende med handicap tænkes ind i uddannelsespolitikken. Der er brug for, at vilkårene for studerende med handicap ikke kun behandles som et særskilt tema, men at der generelt i uddannelsespolitikken tages højde for den meget diverse studenterpopulation, der befolker vores videregående uddannelsesinstitutioner.

Uddannelseskløften viser tydeligt, at vi endnu ikke har reelt lige vilkår i uddannelsessystemet.

Mogens Lindhard, Brian Bech Nielsen, William Korte og Thorkild Olesen
Hhv. formand, Det Centrale handicapråd, forperson, Danske Universiteter, formand, SUMH og formand, Danske Handicaporganisationer

Blandt andet ved vi, at hver femte førsteårsstuderende angiver at have en funktionsnedsættelse. At så stor en andel af de studerende har en funktionsnedsættelse kalder på, at handicapperspektiver integreres i reformarbejdet i sin helhed.

Der er med andre ord lige nu en unik mulighed for at sikre, at studerende med handicap får bedre muligheder for at gennemføre videregående uddannelser. Listen over de positive effekter, ved at flere mennesker med handicap uddanner sig, er nemlig lang: Den sociale mobilitet og livskvaliteten styrkes, flere mennesker med handicap får mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet og negative stereotyper udfordres.

Og så har vi slet ikke nævnt den samfundsøkonomiske gevinst. En undersøgelse fra 2021 foretaget af Cowi for Det Centrale Handicapråd viser, at over den tid, der svarer til et arbejdsliv (35 år), vil et uddannelsesløft af bare én procent af unge med et psykisk eller kognitivt handicap generere mere end 1,2 milliarder kroner.

Hvis vi formår at løfte ti procent af gruppen bare et enkelt uddannelsesniveau, er den samfundsøkonomiske gevinst på over 12 milliarder kroner, mens det budgetøkonomiske resultat lyder på små fire milliarder kroner.

Men før vi kan høste de mange gevinster, må vi tage hånd om de udfordringer, der stadig findes.

Læs også

Større frafald

Statistikken taler sit tydelige sprog: Studerende med handicap har dårligere trivsel og et større frafald end andre studerende på videregående uddannelser.

Det er desværre ikke overraskende, da mange studerende med handicap oplever, at deres støtte ikke er tilstrækkelig – for eksempel kan det være svært at få adgang til nødvendige hjælpemidler.

Og allerede inden studiestart kan studerende med handicap opleve at halse bagefter, da der er risiko for, at SPS-bevillingen eller handicaptillægget ikke er på plads.

Studerende med handicap har dårligere trivsel og et større frafald end andre studerende på videregående uddannelser.

Mogens Lindhard, Brian Bech Nielsen, William Korte og Thorkild Olesen
Hhv. formand, Det Centrale handicapråd, forperson, Danske Universiteter, formand, SUMH og formand, Danske Handicaporganisationer

Når støtte- og dispensationsmulighederne ikke fungerer efter hensigten eller gives sent, kan det naturligvis give anledning til frustration. Det kan være vanskeligt at fokusere på faglig udvikling, når man er usikker på, hvilken støtte man kan få, eller man frygter at miste den støtte, man har opnået.

I den forbindelse er det vigtigt, at man som kommende eller ny studerende ikke selv er ansvarlig for at få overblik over studieforløbet, men at man er sikret hjælp til at skabe overblik og til at få relevant vejledning.

Det er afgørende, at vi får et stabilt og forudsigeligt system, hvor studerende ved, hvad de kan forvente – og ikke mindst kan stole på, at den nødvendige støtte er tilgængelig, når de har brug for den.

Der er behov for rammer, der er både realistiske, fleksible og forudsigelige, og som tager hensyn til den enkelte studerendes behov uden at kompromittere kvaliteten af uddannelserne.

Det er klart, at ansvaret for at skabe forandring ligger hos både institutioner og politikere. Fra institutionernes side har vi en klar vilje og et ønske om at tage ansvar for at skabe et inkluderende miljø, hvor studerende med handicap får kompetent vejledning og får den støtte, de har behov for. Det er dog afgørende, at de overordnede strukturer og rammer er på plads.

Så kære politikere, I står over for en mulighed, der kan gøre en forskel for tusindvis af studerende med handicap. Husk dem, når I planlægger og implementerer uddannelsespolitik. For den enkeltes – og for samfundets – skyld.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Lindhard

Formand, Det Centrale Handicapråd, chef for socialt ansvar, Grundfos
Ingeniør. Siden efteruddannelse inden for organisation, ledelse og CSR

Brian Bech Nielsen

Rektor, Aarhus Universitet, formand, Danske Universiteters rektorkollegium, formand, Aarhus Universitets Forskningsfond
cand.scient. (Aarhus Uni. 1983), lic.scient. (Aarhus Uni. 1987)

William Korte

Formand, Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH)
Lærerstuderende

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024