Politikere begejstrede for den kollektive trafiks paradis

NYHED: Trafikudvalget har været på studietur i Singapore. Vi har spurgt dem, hvad de lærte af turen.
De adspurgte politikere peger samlet på fordelene ved betalingskortet til den kollektive trafik i Singapore.
De adspurgte politikere peger samlet på fordelene ved betalingskortet til den kollektive trafik i Singapore.Foto: Colourbox
Linea Sanderbo KürsteinOle Nikolaj Møbjerg Toft

Jeg er også imponeret af, hvor gode de er til at planlægge langt ud i fremtiden. Hvis de ved, de skal bebygge et område et stykke ude i fremtiden, så planlægger og bygger de infrastruktur til kollektiv trafik i rette tid.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Trafikordfører
Fakta

Følgende medlemmer af trafikudvalget var med på studieturen:

Flemming Damgaard Larsen (V),
Kristian Pihl Lorentzen (V),
Karsten Nonbo (V),
Jens Vibjerg (V),
Magnus Heunicke (S),
Jens Christian Lund (S),
Kim Christiansen (DF),
Pia Adelsteen (DF),
Jonas Dahl (SF),
Jesper Petersen (SF),
Hanne Agersnap (SF)


Kilde: www.folketinget.dk

Kristian Pihl Lorentzen (V), trafikordfører:
"Først om fremmest er kvaliteten af den kollektive trafik utrolig høj og effektiv. Blandt andet fordi man har fået metro, letbaner og busser til at supplere hinanden i stedet for at konkurrere. I Singapore har de også fået lavet et rejsekort, så man kan bruge det samme kort i alle transportmidler til at betale med. Kortet hæver automatisk de penge, som rejsen koster. Det har vi heller ikke fået lavet endnu i Danmark. Jeg er også imponeret af, hvor gode de er til at planlægge langt ud i fremtiden. Hvis de ved, de skal bebygge et område et stykke ude i fremtiden, så planlægger og bygger de infrastruktur til kollektiv trafik i rette tid. "

Kim Christiansen (DF), trafikordfører:
"En fantastisk, berigende og lærerig tur. Jeg fandt ikke noget i Singapore, som de gør dårligere end os. De er fantastisk fremsynede. Man planlægger meget langsigtet og foretager anlægsinvesteringer, som først er aktuelle om ti år, men som de kan anlægge billigere med et nuværende anlægsprojekt i området. De er gode til at separere trafik dernede, altså adskille de bløde trafikanter fra privatbilismen, i form af gangbroer og specialle gå-områder. Man bygger hele tiden lidt større, end behovet er. I Danmark bygger man til, hvad behovet er, og så når vi er færdige, så er det for småt i forhold til det behov, der er kommet i mellemtiden. Betalingskortet til den kollektive trafik er en fantastisk succes."

Jonas Dahl (SF):
"De har en fantastisk evne til at prioritere, også økonomisk prioritere den kollektive trafik. Den anden ting var road-pricing. Jeg synes, de havde nogle meget offensive tilgange til, hvordan man kunne bruge road-pricing aktivt i hele trafikmønsteret. Vi lærte noget omkring metro og letbaneplanlægning, som var meget fremsynet og som forhåbentligt er noget, vi kan tage med derude fra og implementere i Danmark. Den fjerde ting er deres rejsekort, som var betydeligt længere fremme end vores, i forhold til hvor brugbart det var. Det giver da overvejelser om, vi har behov for at udvikle et nyt system, ligesom vi udvikler nye toge. Vi kunne købe et koncept, der er velafprøvet, som virker, og så få det implementeret hurtigt i Danmark."

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024