Benny Engelbrecht efter ny kritik af Femernprojektet: Økonomien er robust
VIDEO: Femern Bælt-projektets økonomi er robust, og kritik af finansieringen giver ikke anledning til panderynker, lød det onsdag fra transportminister Benny Engelbrecht under spørgetid til ministrene.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/193615/62632.jpg)
![Jeppe Maagaard Holm](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/5114-jeppe-maagaard-holm-2-48.jpg)
Jeppe Maagaard Holm
Journalist20. marts godkendte EU-Kommissionen den statsstøtte, der skal finansiere Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.
Efterfølgende er der blevet rejst kritik af finansieringsgrundlaget, da EU-Kommissionen i samme ombæring meddelte, at Femernprojektet, der skal finansieres gennem statslån og statsgarantier, kun må få sådanne lån i 16 år, fra projektet er færdigbygget.
I en Børsen-artikel udtalte en trafikforsker i starten af april, at de nye vilkår ville rive tæppet væk under tunnelprojektet.