Mens elbilerne stormer ind på markedet, står lastbilerne med håndbremsen trukket

Selvom elbilsrevolutionen for alvor er begyndt i Danmark, er salget af elektrificerede lastbiler stadig minimalt. Politikerne må etablere en støtteordning som i Sverige og Tyskland, mens vi venter på kilometerafgiften, mener Volvo-chef. 

Volvo Trucks sendte sin første ellastbil på markedet i 2019. 
Volvo Trucks sendte sin første ellastbil på markedet i 2019. Foto: Volvo
Daniel Bue Lauritzen

Når Folketingets partier i løbet af de kommende måneder skal forhandle om omstillingen af den tunge vejtransport, skal de kickstarte et næsten dødt marked for grønne lastbiler. 

Mens den grønne revolution efterhånden har bidt sig mere og mere fast hos de danske privatbilister, er vognmændene nemlig ikke i nævneværdig grad begyndt at købe elektrificerede køretøjer.

Sidste år var blot én procent af nye lastbiler i Danmark elektriske, viser tal fra De Danske Bilimportører

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024