Debat

Dansk Firmaidræt: Bevægelse bør være en central del af den nye epx-uddannelse

Den nye epx-uddannelse skal skabe en balance mellem boglige og praktiske fag med bevægelse som en central del. En kultur hvor bevægelse ikke bare er noget, man gør i pauserne, men en integreret del af både det faglige og sociale liv, skriver Mette Mandrup og Malou Blach.

Vi opfordrer til, at bevægelse tænkes ind som en fast del af skoledagen, skriver Mette Mandrup og Malou Blach.
Vi opfordrer til, at bevægelse tænkes ind som en fast del af skoledagen, skriver Mette Mandrup og Malou Blach.
Mette Mandrup
Malou Blach
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Udspillet til den nye epx-uddannelse er blevet præsenteret, og det er tydeligt, at der er store ambitioner om at skabe et uddannelsestilbud, der kombinerer både boglige og praktiske fag.

Med to års uddannelse er der også rig mulighed for at skabe en sund balance, hvor både boglige og praktiske fag, samt ikke mindst bevægelsen, kan blive en fast integreret del af hverdagen.

Som et led i denne udvikling bør vi som samfund ikke blot tænke på den faglige og praktiske opkvalificering af de unge, men også på deres fysiske sundhed og trivsel. Både fordi vi ønsker, at alle har et sundt og aktivt arbejdsliv, med mindre fravær, men også fordi vi skal holde længere på arbejdsmarked. Vi skal være levedygtige mennesker.

Læs også

Og så er der rent faktisk en stor samfundsøkonomisk gevinst at hente, fordi langt færre vil skulle trække veksler på sundhedsvæsenet.

Variation og lokale forhold 

På erhvervsskolerne ser vi allerede, at de unge er aktive. Det fysiske arbejde i mange fag retter sig mod bestemte muskelgrupper og bevægelser, men det er ofte ensidigt.

Derfor er der brug for, at vi tænker bevægelse og motion ind på en måde, der styrker hele kroppen og det hele menneske.

Det skal være op til de lokale forhold, hvordan uddannelsen vil forsøge at integrere motion.

Mette Mandrup og Malou Blach
Direktør, Dansk Firmaidræt og formand, Dansk Firmaidræts ungeudvalg

Ensformige bevægelser kan lede til overbelastningsskader eller fysisk inaktivitet i fritiden, hvor man søger at hvile efter dagens ensidige belastning. Ved at integrere forskellige former for motion og bevægelse før, i eller efter undervisningen kan vi give de unge en varieret, sjov og sund tilgang til bevægelse.

Vi kan skabe en kultur, hvor bevægelse ikke bare er noget, man gør i pauserne, men en integreret del af både det faglige og sociale liv på uddannelserne.

Det skal være op til de lokale forhold, hvordan uddannelsen vil forsøge at integrere motion. På nogle uddannelsessteder kan motion integreres i skoletiden, og på andre vil motionstilbuddene have en anden form.

Det kan for eksempel være, at uddannelsen etablerer motionsfaciliteter, der kan benyttes før eller efter arbejde eller måske allerede har en hal, hvor bevægelsen kan foregå.

Læs også

Det vigtigste er, at man på den enkelte uddannelse sætter ind med løsninger, der giver bedst mening for både lærer og studerende, så der bliver sikret bæredygtige og blivende løsninger. Løsninger, der er fleksible og tilpasset de lokale forhold.

Bevægelse fremmer læring

Forskning understøtter klart, at fysisk aktivitet ikke kun styrker kroppen, men også hjernen.

Studier viser, at fysisk aktivitet forbedrer koncentrationsevnen, øger læringsudbyttet og fremmer det mentale helbred. Det er netop derfor, det er vigtigt, at epx-uddannelsen ikke blot sigter mod faglig opkvalificering, men også mod at skabe sunde og aktive unge, der kan tage deres gode bevægelseskultur og vaner med sig videre i arbejdslivet.

Vi opfordrer til, at bevægelse tænkes ind som en fast del af skoledagen.

Mette Mandrup og Malou Blach
Direktør, Dansk Firmaidræt og formand, Dansk Firmaidræts ungeudvalg

Dansk Firmaidræt har med stor succes etableret partnerskaber og skolemedlemsskaber, som netop har til formål at styrke bevægelse og fysisk aktivitet på ungdomsuddannelserne.

Disse erfaringer kan med fordel bringes i spil i udviklingen af den nye epx-uddannelse, så vi sikrer, at de gode bevægelsesvaner og samarbejder, vi allerede ser positive resultater af, fortsætter med at udvikle sig.

Når vi nu står over for at udforme og forhandle de endelige rammer for epx, er det vigtigt, at politikerne tænker bevægelse og motion ind som en naturlig del af uddannelsen.

En aktiv og sund ungdom skaber grobunden for en sund og effektiv arbejdsstyrke og det starter på ungdomsuddannelserne.

Med to års uddannelse har vi en unik mulighed for at indarbejde regelmæssig og varieret bevægelse, som de unge kan tage med sig videre i livet.

Vi opfordrer derfor til, at bevægelse tænkes ind som en fast del af skoledagen – ikke blot som et tilbud, men som en integreret del af læringen.

På denne måde kan vi sikre, at de unge ikke blot er fagligt klædt på til fremtiden, men også fysisk klar til at møde arbejdsmarkedets krav med styrke og sundhed.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Mandrup

Direktør, Dansk Firmaidræt
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2004), MA i offentlig ledelse (CBS 2015)

Malou Blach

Formand, ungeudvalget, Dansk Firmaidræt
Stud. kandidat i folkesundhedsvidenskab (Aalborg Uni.)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024