Debat

Gymnasielærer: Radikale er langt fra virkeligheden på et almindeligt gymnasium

Hvad vil Radikale gøre for de elever, der mistrives fagligt, dropper ud eller forstyrrer undervisningen i gymnasiet? spørger gymnasielærer Per Jensen.

De Radikale kan passende ændre slogan til "hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære", skriver gymnasielærer Per Jensen.
De Radikale kan passende ændre slogan til "hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære", skriver gymnasielærer Per Jensen.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Så kom regeringens udspil til en reform af ungdomsuddannelserne.

Der er lagt op til en stor ændring af landskabet, hvis den bliver vedtaget i nogenlunde samme form, som er blevet fremlagt.

Især den nye epx ser meget spændende ud. Den ligner et tilbud, som har manglet i mange år.

Alligevel er det et øget karakterkrav til stx og hhx, som næsten er løbet med al opmærksomheden. Ikke mindst på grund af Radikales Martin Lidegaard og Lotte Rod.

Sidstnævnte udtalte på landsdækkende TV, at nu var det slut med, at jyderne kunne komme i gymnasiet. Javel ja – vi er åbenbart en flok bonderøve, som ikke magter at opnå et gennemsnit på seks.

Læs også

Det faglige niveau er faldet

Som gymnasielærer i stx er jeg jublende glad for udsigten til, at man sætter karakterkravet op. Det signalerer, at man politisk endelig vil gøre noget ved det faglige niveau på stx.

Siden reformen i 2005 er niveauet kun gået ned, samtidig med at antallet af elever er øget markant.

Som et eksempel på ændringen i det faglige niveau kan man se på matematik, som er mit ene fag.

Før 2005 skulle man have 40 procent rigtige for at bestå den skriftlige studentereksamen i matematik B. I 2023 skulle man kun have 25 procent rigtige for at bestå – og alligevel dumpede omkring 30 procent. 

Og det er ikke, fordi prøverne i matematik B er blevet sværere med årene – tværtimod. Halvdelen af prøven går ud på at trykke på de rigtige knapper i et matematikprogram.

Som gymnasielærer er jeg jublende glad for udsigten til, at man sætter karakterkravet op. Det signalerer, at man politisk endelig vil gøre noget ved det faglige niveau i stx.

Per Jensen
Gymnasielærer, Århus Statsgymnasium

I mit andet fag, som er fysik, ser man samme tendens.

Der er stof, vi ikke længere underviser i, og forsøg, som simpelthen er for svære for eleverne at databehandle.

I dag er det sjældent, vi beder eleverne om at skrive en fysikrapport.

I stedet får de en skabelon eller et excel-ark, hvor der bare skal puttes tal ind, og så håber vi, at de forstår lidt af stoffet.

Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om de andre fag, men jeg hører ofte fra kolleger i de humanistiske fag, at de ikke længere giver lektier, fordi for mange af eleverne ikke magter at læse dem.

Det var utænkeligt for 20 år siden. Alt andet lige når man mindre stof, når det skal læses i timerne.

Radikale Venstre er langt fra virkeligheden

Det er selvfølgelig ikke alle elever, som har faglige problemer. Vi har heldigvis stadig en god del, som er boglige, men de lærer ikke så meget som tidligere.

Så alt i alt sender vi i dag studenter videre med færre kompetencer, end vi gjorde for 20 år siden.

"Hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære," udleves på bedste vis. Det kunne jo passende være Radikale Venstres nye slogan. 

Læs også

Man kunne ønske, at Radikale Venstre ville sætte sig bare lidt ind i, hvad der foregår ude på et helt almindeligt gymnasium, før de gik amok på reformen.

Så ville de se unge mennesker, som mistrives – især faglig mistrivsel, viser den nyeste forskning.

De ville se unge mennesker, som dropper ud. Og de ville se unge mennesker, som i frustration forstyrrer undervisningen for resten af klassen.

Hvorfor vil Radikale Venstre ikke gøre noget for denne gruppe af unge?

Alt i alt sender vi i dag studenter videre med færre kompetencer, end vi gjorde for 20 år siden.

Per Jensen
Gymnasielærer, Århus Statsgymnasium

Nye læreplaner og hardcore studieretninger

Hvis der skal være fri adgang til stx, så kunne det virkelig være rart, hvis Lidegaard og co. ville komme med nogle bud på, hvordan vi så skal hæve det faglige niveau.

Når adgangskravet hæves, vil der selvfølgelig være elever, som ikke kan komme ind. Og ja, det vil ramme drenge mest, men det betyder altså ikke, at der ikke længere vil komme drenge ind på stx (eller jyder).

Selvfølgelig kan en kioskejers søn godt være bogligt egnet, så han vil stadig kunne komme ind. Det er noget pjat, når man taler om, at kun eliten kan komme på stx.

Og man behøver ikke gå i det almene gymnasium for at blive almen dannet. Det er en ufattelig nedladende holdning at have til de folk, som ikke har gået på stx.

Et øget karakterkrav vil uden tvivl øge fagligheden, med det gør det dog ikke alene. Politisk er man nødt til at følge op med nye læreplaner, så det bliver tydeligt, at stx igen hejser den faglige fane.

Det betyder, at man skal gøre alvor af de tanker, som antydes i reformudspillet.

Det vil sige at kigge på muligheden for flere A-fag eller en ændring af studieretningerne til mere "hardcore" studieretninger.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Martin Lidegaard

MF (R), politisk leder, Radikale
cand.comm. (Roskilde Uni. 1993)

Lotte Rod

MF (R)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2012)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024