EVA: Skærer regeringen i vores bevilling, vil det have vidtrækkende konsekvenser
Med de store forandringer, der står for døren i uddannelsessektoren, er det vigtigere end nogensinde at bevare en uafhængig vidensinstitution, skriver EVA's bestyrelse.
Else Sommer, Claus Rosenkrands Olsen m.fl.
Se alle indlæggets afsendere i faktaboksen længere nede i artiklenRegeringen har i sit finanslovsforslag foreslået at fjerne en bevilling på 6,5 millioner kroner til Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) rettet mod de videregående uddannelser.
Det kan synes som en simpel budgetreduktion, men konsekvenserne er langt fra overfladiske.
Hvis bevillingen fjernes, mister vi en uafhængig, statslig vidensinstitution på det videregående område, der spiller en helt central rolle i udviklingen af praksisnær viden, redskaber og løsninger inden for uddannelsessektoren – og et kritisk blik på udviklingen af uddannelser og sammenhænge mellem uddannelser livet igennem.
EVA har gennem mere end 25 år leveret værdifuld viden og analyser, som ikke alene styrker beslutningstagere, men også praktikere på tværs af det danske uddannelsessystem – fra daginstitutioner til de videregående uddannelser og efteruddannelser.
Bortfald af denne bevilling vil have vidtrækkende konsekvenser for udviklingen af uddannelser og livslang læring. Regeringens forslag falder på et særligt uheldigt tidspunkt, hvor vi står over for store reformer på uddannelsesområdet, og det derfor er særligt afgørende, at der findes uafhængig viden til at kvalificere beslutninger og justeringer undervejs i reformprocesserne.
Praksisnær viden er ikke administration
Regeringen har som mål at reducere den statslige administration med 1.000 årsværk, og det er i den sammenhæng, at EVA's bevilling er kommet under beskæring. Dette er dog baseret på en mærkelig forståelse af administration.
EVA udfører ikke administration. Instituttet leverer praksisnær viden, løsninger og værktøjer til praksis og beslutningstagere. Det støtter aktører i deres arbejde med at udvikle og sikre kvalitet i uddannelserne.
Et eksempel på vigtigheden af EVA's arbejde kan findes i den viden, EVA har skabt om rekruttering af pædagoger, lærere og sygeplejersker.
Bestyrelsen i EVA:
- Else Sommer
- Claus Rosenkrands Olsen
- Nanna Lohman
- Allan Kruse
- Lasse Bjerg Jørgensen
- Lisbeth Due
- Mette Nielsen
- Anne Kristine Andersen
- Henrik Wegener
- Signe Hald Andersen
EVA har for eksempel undersøgt unges erfaringer med sabbatårsjob som lærervikar, pædagogmedhjælper eller i ældreplejen – en analyse som blandt andet har bidraget til, at Professionshøjskolen Absalon, Region Sjælland og foreløbig ti partnerkommuner sammen har oprettet Sjællands Velfærdsakademi, som arbejder med at øge rekrutteringen til velfærdsuddannelser- og fag i regionen.
Et andet eksempel er den viden, EVA har produceret om specialpædagogisk støtte (SPS) til studerende.
EVA har set på organiseringen på de enkelte uddannelsessteder, og på SPS-medarbejderes og studerendes oplevelser af, hvad der fungerer godt og mindre godt. Igen er der tale om viden skabt i tæt dialog med studerende, uddannelsessteder og SPS-medarbejdere, der kan bruges til at udvikle indsatserne. Mere praksisnært bliver det næppe.
EVA udfører ikke administration.
bestyrelsen i EVA
Et tredje eksempel er EVA's undersøgelse af praktikken på lærer-, pædagog-, socialrådgiver- og sygeplejerskeuddannelserne. Undersøgelsen viser for eksempel, at særligt sygeplejerskeuddannelsen lykkes med at understøtte de studerendes læring i praktikken og at skabe kobling mellem teori og praksis – til gavn for de studerende og i sidste ende også for deres fremtidige patienter.
Det sker blandt andet ved hjælp af uddannede praktikvejledere.
Det og andre konkrete fund om praktikken kan med fordel inspirere reformen af professionsuddannelserne.
Meldingen fra sektoren er, at EVA's viden på disse måder i høj grad understøtter uddannelsernes arbejde med for eksempel at styrke studiestarten, praktikken, inkluderende læringsmiljøer og overgangen til arbejdsmarkedet.
En kortsigtet beslutning
I regeringsgrundlaget 'Ansvar for Danmark' gør regeringen sig til en ambitiøs forkæmper for "et uddannelsessystem med mere frihed, fleksibilitet og sammenhæng". Og nævner, at "man skal kunne uddanne, omskole og opkvalificere sig gennem et helt arbejdsliv, så man ikke er låst fast af det uddannelsesvalg, man træffer som ung".
De ansvarlige ministre med statsministeren i spidsen fremhæver da også med jævne mellemrum betydningen af livslang læring og fleksibel uddannelse. Så langt, så godt!
Det tager mange år at etablere et stærkt vidensmiljø, som det der i dag eksisterer på EVA.
bestyrelsen i EVA
Hvis der er en statslig institution, som betragter og arbejder med uddannelse som noget fortløbende i borgernes liv, er det EVA. Derfor virker det med regeringens egen ambition in mente helt forkert at tage den del, der hedder videregående uddannelse, ud af et samlet ansvarsområde, som muliggør, at der netop ses "på langs" af læring og uddannelse fra vugge til pension.
En af grundstenene i det danske samfund er uafhængige vidensinstitutioner, som sikrer, at vi har adgang til viden, der ikke er farvet af politiske eller private interesser.
EVA er en sådan institution med en bred bestyrelse og repræsentantskab, hvor rektorer, erhvervsliv, lærere og elever med flere har stemme. EVA har mulighed for at se på udfordringer i forhold til for eksempel rammer, kvalitet eller lovgivning på en måde, som er unik for en uafhængig institution.
Det kan på den korte bane nogle gange opleves ubelejligt, men nødvendigt i et demokratisk samfund.
Med de store forandringer, der står for døren i uddannelsessektoren, er det vigtigere end nogensinde at bevare en uafhængig vidensinstitution. EVA spiller en afgørende rolle i at kvalificere og følge reformerne.
Bortfald af EVA's bevilling til det videregående område vil være en kortsigtet besparelse, der kan have alvorlige langsigtede konsekvenser i forhold til manglende uvildig viden om uddannelsers muligheder og udfordringer, og et vidensmiljø, der ikke bare kan genetableres. Det tager mange år at etablere et stærkt vidensmiljø, som det der i dag eksisterer på EVA.
Det er derfor vores håb og entydige opfordring, at bevillingen på 6,5 millioner kroner til EVA's arbejde på det videregående uddannelsesområde beholdes i finansloven.