Debat

Friskolelærerne: Det er på tide, at højskolelærerne bliver lukket ind i den danske model

Ikke kun højskolelærerne vil få glæde af at få en overenskomst. Det vil også være med til at langtidssikre den meget specielle skoleform, som højskolerne er, skriver Rikke Josiasen.  

Hvis højskolerne vil langtidssikres, bliver de nødt til at sikre tidssvarende arbejdsvilkår for dem, der skal danne de studerende, skriver Rikke Josiasen. 
Hvis højskolerne vil langtidssikres, bliver de nødt til at sikre tidssvarende arbejdsvilkår for dem, der skal danne de studerende, skriver Rikke Josiasen. Foto: John Randeris/Ritzau Scanpix
Rikke Josiasen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hovedparten af alle lærere i Danmark arbejder under aftalte og derfor ordnede forhold.

Lærerne har overenskomster, som sikrer dem fornuftige vilkår, og gennem overenskomsten sikres de indflydelse på deres løn- og arbejdsvilkår – noget, som er afgørende vigtigt for læreres arbejdsglæde og arbejdsmiljø.

Men én gruppe falder udenfor det velordnede billede. Højskolelærerne.

Deres løn- og arbejdsforhold reguleres af en bekendtgørelse fra Kulturministeriet, og bekendtgørelsen overlader det i praksis til forstanderen at fastlægge lærernes løn og arbejdsvilkår inden for bekendtgørelsens rammer. Vilkårene er lederudmeldte.

Mange højskolelærere brænder hurtigt ud. De bliver slidt ned af urimelige arbejdsvilkår, uklare krav og moralsk stress.

Rikke Josiasen
Næstformand i Frie Skolers Lærerforening

Så lærerne på noget af det allermest danske, vi har, står uden for den danske model.

Lærerne på den skoleform, som opstod sammen med grundloven og bekender sig til den demokratiske dannelse, er underlagt en styreform, som mest af alt minder om noget fra før det moderne demokratis fødsel.

På den skoleform, som så det som sin opgave at danne, vække og frisætte bondestanden, arbejder lærerne under forhold, som hverken er forhandlet eller aftalte.

Vilkårene halter

For nu ikke at male skyerne for blytunge og sorte: Rigtig mange af de små 700 lærere, der arbejder på højskolerne, elsker deres job.

De holder af den frie skoleform, de brænder for højskolens særlige dannelsesform, hvor pædagogisk samvær og en kanon-fri undervisning vægtes højt.

De oplever sig med god grund som en del af noget stort og særegent og dansk. Mange af dem kunne ikke forestille sig et bedre arbejdsliv end netop det som højskolelærer.

Læs også

Men, og det er så bagsiden, mange højskolelærere brænder hurtigt ud. De bliver slidt ned af urimelige arbejdsvilkår, uklare krav og moralsk stress.

Faktisk bliver den gennemsnitlige lærer kun syv år i højskoleverdenen. Mange højskolelærere er unge, men når de stifter familie, kan de ikke længere få enderne til at mødes og stopper.

Vilkårene er så problematiske, at de kvæler drømmen. Og uden overenskomst er der ingen fagforening, som taler højskolelærernes sag og sikrer dem ordentlige vilkår.

Lange dage

Konsekvenserne kan måles på en række parametre.

Højskolelærernes løn rasler ned i sammenligningerne. Tidligere tjente de nogenlunde det samme som gymnasielærerne – i dag ligger deres gennemsnitsløn under både grund- og efterskolelærerne – der er for eksempel 30.000 kr. op til folkeskolelærernes årsløn og meget længere op til gymnasielærernes.

Der er ingen hegn om højskolelærernes arbejdstid, som der er om alle andres. 

Rikke Josiasen
Næstformand i Frie Skolers Lærerforening

Arbejdstiden er for mange af lærerne planlagt helt hovedløst.

Der er lærere, som skal møde ind og spille morgensang en halv time fra 8 til 8.30 hver dag, og så ligger resten af deres undervisning og arbejdstid om eftermiddagen eller aftenen.

På alle andre områder ville den form for planlægning med delt tjeneste stride mod god arbejdsgiverskik, men da der ikke er nogen modpart eller fagforening, som kan tage kampen, bestemmer forstanderen. Og han (eller hun) har brug for, at der sidder en musiklærer klar ved klaveret klokken 8.

Helt sort ser det ud med hviletid- og fridøgnsregler. Først for nylig opdagede højskolerne at arbejdsmiljølovens regler med 11-timersregler, maksimal arbejdstid og et ugentligt fridøgn også gælder på højskoleområdet.

Indtil Frie Skolers Lærerforening tog sagen op, var de i den vildfarelse, at højskolerne måtte være fritaget fra arbejdsmiljølovens regler, fordi … ja, fordi højskolerne er så specielle og vigtige.

Nu har højskolerne erkendt, at loven også gælder for dem. Alligevel halter det stadig voldsomt med at få reglerne overholdt.

Især rådighedstjenesten volder problemer. Mange højskoler pålægger lærerne rådighedstjeneste, hvor de skal være klar ved telefonen, så de kan møde på skolen inden for en halv time om aftenen, om natten og i weekenden.

Rådighedstjenesten medregnes ikke som arbejdstid. Da nogle af lærerne har rådighedsvagt flere gange om ugen, er det praktisk talt umuligt for dem at have et almindeligt familieliv med fritid, besøg hos venner og familie eller bare gå en tur i biffen.

Der er ingen hegn om højskolelærernes arbejdstid, som der er om alle andres.

Aftaler er løsningen

Igen er det vigtigt at understrege, at nogle højskoler overholder reglerne, nogle steder er arbejdstiden planlagt fornuftigt, og som det sig hør og bør, og enkelte højskoler udvikler lærernes løn, så gabet til de andre lærergrupper mindskes.

Der findes gode højskoler – også vurderet ud fra arbejdsvilkårene. Selvfølgelig findes de. Men det rystende er, at de andre også findes – de højskoler, hvor lærerne arbejder under forhold, som man ikke vil acceptere noget andet sted på det organiserede arbejdsmarked.

De bliver nødt til at blive en del af den danske model.

Rikke Josiasen
Næstformand i Frie Skolers Lærerforening

For mig at se er der kun ét svar på udfordringerne, og det er en overenskomst. Det er også det, vi i Frie Skolers Lærerforening arbejder imod.

Men det er op ad bakke. Mange højskolefolk modarbejder tankerne om en overenskomst. De frygter, at en overenskomst med regler og rammer vil gøre det umuligt at drive højskolerne som en fri skoleform.

De frygter, at overenskomsten vil presse højskolerne ned i den samme form som alle andre, så de mister alt det specielle, det anderledes og det frie.

De tror, at overenskomsten vil koste dem friheden.

Men hvis vi skal sikre højskolernes fremtid som en fri skoleform, kræver det gode aftaler.

Det kræver, at parterne bliver enige om at værne om det helt specielle, som højskolerne er. Og det kræver, at man finder måder at tilrettelægge arbejdet på, som betyder, at lærerne kan holde til at være lærere og forbilleder.

Hvis højskolerne vil langtidssikre skoleformen, bliver de nødt til at sikre tidssvarende arbejdsvilkår for dem, der skal danne eleverne.

De bliver nødt til at blive en del af den danske model og indgå aftaler, som vi gør det i Danmark. Kun på den måde kan højskolerne på langt sigt sikre engagerede ildsjæle, som ønsker at arbejde som højskolelærere hele deres arbejdsliv.

Kun sådan sikrer vi opbakning til et helt specielt og frit skoletilbud.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rikke Josiasen

Næstformand, Frie Skolers Lærerforening
lærer (Silkeborg Seminarium 1990)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024