Opsamling: Det vil aktørerne have mindre af i uddannelsessystemet
En lang række aktører har i de seneste uger debatteret, hvad der er overflødigt i uddannelsessystemet. Få overblik over indlæggene her.
Birk Sebastian Kotkas
JournalistDer mangler sjældent forslag til nye fag eller emner, som fagfolk og politikere vil have uddannelsessystemet til at tage sig af.
Derfor har Altinget Uddannelse i den seneste temadebat spurgt til, hvad der i stedet bør være mindre af i grundskolerne, på ungdomsuddannelserne og i voksen-efteruddannelserne.
Konkret pegede Konservative blandt andet på kravet om 45 minutters daglig bevægelse i grundskolen, mens Enhedslisten og gymnasielærerne vil droppe gymnasiets grundforløb – der for nylig har været til debat igen i anledning af EVA og Rambølls sidste evalueringsrapport om gymnasiereformen.
Andre debattører lagde i stedet vægt på den samlede mængde af nye krav i lærerplanerne, som ifølge folkeskolelærerne betyder, "at man kun når overfladisk hen over det meste", og som hos skolelederne opleves som "kollektiv ansvarsforflygtigelse i storformat".
Altinget Uddannelse giver dig her en opsamling på debatten, som du efterfølgende kan dykke mere ned i:
Thomas Gyldal Petersen
Borgmester (S), Herlev Kommune, formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg
"Erfaringerne fra mange års forgæves forsøg på at fjerne indhold viser, at der er behov for at gå mere grundlæggende til værks. Vi bør starte på et blankt papir, og derfra tage diskussionen om, hvad der er vigtigt nok til at komme ind i undervisningen."
Læs hele indlægget her.
Claus Hjortdal
Formand, Skolelederforeningen
"Mange af idéerne til nye fag er hver for sig fornuftige nok. Men på skolerne oplever vi det som en kollektiv ansvarsforflygtigelse i storformat, når folkeskolen forventes at tage hånd om flere og flere emner."
Læs hele indlægget her.
Mai Mercado
Medlem af Folketinget (K) og undervisningsordfører
"Der trænger til blive luget ud i den del af styringen af folkeskolen, som er alt for rigid og detailorienteret. Kravet om 45 minutters daglig bevægelse er et eksempel på et mål, som bør afskaffes."
Læs hele indlægget her.
Henrik Nevers
Formand, Danske Gymnasier
"Inspireret af frikommuneforsøget, hvor syv kommuner i 2021 blev sat fri fra hovedparten af den statslige regulering til at udvikle folkeskole-, dagtilbuds- og ældreområdet, kunne man indføre noget lignende på gymnasieområdet."
Læs hele indlægget her.
Christina Barfoed-Høj
Direktør, EVA
"Udskolingens fokus på bedømmelser, vurderinger og valg af ungdomsuddannelse presser en del unge og understøtter ikke nødvendigvis de unge i at blive bevidste om egne styrker og interesser. Det viser en aktuel EVA-undersøgelse."
Læs hele indlægget her.
Tomas Kepler
Formand, Gymnasieskolernes Lærerforening
"Grundforløbet i gymnasiet har øget mistrivslen hos mange elever. Forligskredsen må sætte sig sammen nu og afskaffe det samt andre ufrugtbare nyskabelser fra 2017."
Læs hele indlægget her.
Mille Borgen Mikkelsen
Formand, Danske Skoleelever
"Min anden appel til politikkerne er: Vi skal have mindre af den ensartede og kedelige undervisning. Vi motiverer ikke eleverne ved undervise på samme måde i alle timerne året rundt."
Læs hele indlægget her.
Pernille Brøndum
Rektor, Nordvestsjællands HF & VUC og formand for Danske HF & VUC – Lederne
"Vi har et klart ønske til, hvad der skal være mindre af i undervisningen: Stoftrængsel i læreplanerne. Når alle skal igennem de samme genrer og de samme emner, begrænses muligheden for at målrette undervisningen."
Læs hele indlægget her.
Anders Thorsen
Skolelærer, Bagsværd Kostskole & Gymnasium
"Vi har som samfund en enorm ressource gemt blandt landets lærere og skolepædagoger, som bare venter på at blive brugt. Men den er blevet kvalt i en absurd målstyring, nationale tests og kommunale koncepter."
Læs hele indlægget her.
Jakob Sølvhøj
Medlem af Folketinget (EL) og undervisningsordfører
"Intentionen om at give eleverne et godt grundlag for at vælge studieretning er ikke blevet tilstrækkeligt indfriet gennem gymnasiets grundforløb. Lad os nu få det afskaffet."
Læs hele indlægget her.
Jannik Bay
Uddannelses- og integrationschef, DA
"Uddannelsessystemet er kendetegnet ved, at langt hovedparten af undervisningen ligger i begyndelsen af livet. Der er behov for en ny balance, hvor kompetenceudvikling i højere grad sker gennem hele livet via løbende voksen- og efteruddannelse."
Læs hele indlægget her.
Ole Heinager
Formand, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne
"Vi bør droppe skiftet efter 20 uger for de unge på erhvervsuddannelserne. Ind skal i stedet Erhvervsskolernes Ungdomsår, der er et sammenhængende forløb på 40 uger for unge, der ligger forud for valget af specifik erhvervsuddannelse."
Læs hele indlægget her.
Kasper Palm
Forbundssekretær, Dansk Metals uddannelsessekretariat
"Vores elever og lærlinge har brug for brede uddannelser med en stærk grundfaglighed. Det sikrer, at de kan løse en bred vifte af vigtige opgaver, og det betyder ikke mindst, at de kan bevæge sig derhen på arbejdsmarkedet, hvor vilkårene er gode og ens kompetencer er efterspurgt. Nye fag kan risikere at tage tid fra nødvendige læringsmål."
Læs hele indlægget her.
Christina Laugesen
Uddannelsespolitisk chef, Lederne
"Vi skal give skolelederne langt mere frihed og tid til at arbejde med kerneopgaven, som er at levere fremragende undervisning, der motiverer alle elever. Og det gør vi kun ved at skrue ned for dokumentations- og styringskrav."
Læs hele indlægget her.
Karsten Suhr
Formand, Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier
"De fleste kan nok blive enige om, at der er nogle kerneopgaver, skolen skal løfte. Men selv grundstenene, altså hvad der er de grundlæggende færdigheder, ændrer sig jo også over tid."
Læs hele indlægget her.
Gordon Ørskov Madsen
Formand, Danmarks Lærerforening
"Der er alt for mange emner og temaer i fagenes beskrivelser, der betyder, at man kun når overfladisk hen over det meste. Det er som om vi sætter lighedstegn mellem fagenes mange mål, og det eleverne lærer. Vi må sætte os for at nå meget mindre, fordi så når vi meget mere."
Læs hele indlægget her.
Claus Rosenkrands Olsen
Uddannelseschef, Dansk Erhverv
"Vi har ikke brug for flere praktiske fag i den obligatoriske fagrække. I stedet skal det praktiske tænkes systematisk ind i fagene, så matematikken for eksempel bliver bundet op på beregninger om madspild eller modellering af modeller for bæredygtige forsyningskæder."
Læs hele indlægget her.
Andreas Rasch-Christensen
Forsknings- og udviklingschef, VIA University College
"Der er mange ting, som samfundet vil have skolen til at løse. Når formål og fag er indramningen, så tager skolen rigtig meget på sig. Vi behøver sådan set ikke insisterende fortælle lærere og pædagoger, hvad de skal og ikke skal beskæftige sig med."
Læs hele indlægget her.
Monica Lendal Jørgensen
Formand, Frie Skolers Lærerforening
"Der er utallige eksempler på, at de fejl og skader, som løbende bliver bragt til debat på Christiansborg, bliver sendt til reparation i skolen. Men det er altså ikke skolens opgave at løse alt fra fejlslagen boligpolitik til klimaspørgsmål og mangel på arbejdskraft."
Læs hele indlægget her.
Stefan Hermann
Rektor, Københavns Professionshøjskole, formand, Danske Professionshøjskoler
"Det er nødvendigt at forenkle og afbureaukratisere de videregående uddannelser. Og det ville være klogt at starte med en analyse og et håndslag."
Læs hele indlægget her.
Claus Holm
Lektor, institutleder, DPU, Aarhus Universitet
"Pædagoger og lærere kan i et vist omfang kompensere for børns psykosociale udfordringer og indgyde dem tillid til, at de nok skal klare sig. Men som samfund må vi have mere realistiske forventninger til, hvad skolen kan levere af trivsel og livslykke."
Læs hele indlægget her.
Maria Bøge Blenstrup
Formand, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
"Den erhvervsrettede stx er ren eftergivenhed for en folkeskole og et system, der ikke virker. For det er nemmere at finde på noget helt nyt, der lyder smart, og så håbe, at det løser problemet. Så kan man sige, man har gjort noget."
Læs hele indlægget her.
Agi Csonka
Programdirektør, Villum Fonden
"Det er selvfølgelig skolens fagfolk, der ved, hvilke emner og undervisningsformer, der giver bedst mening for eleverne. Men de skal være i stand til at forklare overvejelser og faglige prioriteringer til os andre."
Læs hele indlægget her.