SMVdanmark: HPX er ikke et cirkusnummer, men faktisk dét mange unge efterspørger
Der eksisterer ikke et sammenhængende uddannelsestilbud til de unge, der ikke ønsker at gå gymnasievejen. Men det har HPX'en potentialet til at rette op på, skriver Kasper Munk Rasmussen.
Kasper Munk Rasmussen
Branche- og uddannelseschef, SMVdanmarkDebatten har bølget frem og tilbage, siden undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) annoncerede, at regeringen for alvor arbejder videre med en reform af ungdomsuddannelsessystemet på baggrund af de anbefalinger, som Nina Smith og Reformkomissionen er kommet med.
Senest kaldes HPX "et cirkusnummer" i Altinget og i stedet fremhæves de tilbud, der findes i det nuværende uddannelsessystem, eksempelvis VUC'erne.
Selvfølgelig bør vi glæde os over alle de dele af det danske uddannelsessystem, der fungerer og leverer kvalitet. Men det bør ikke afholde os fra at se på manglerne. For det er netop på grund af manglerne i det nuværende system, at behovet for HPX'en opstår.
HPX'en skal kort fortalt være en ungdomsuddannelse med et ungdomsmiljø, der er så attraktivt, at det kan konkurrere med gymnasiet, og det skal være noget andet og mere end både folkeskolen og gymnasiet.
HPX bør som udgangspunkt ikke placeres på gymnasier eller HF-institutioner.
Kasper Munk Rasmussen
Uddannelseschef, SMVdanmark
Den skal især bringe eleverne tættere på de konkrete muligheder, der er i uddannelsessystemet, hvad enten det er personvognsmekaniker eller sygeplejerske. Sådan har man eksempelvis indrettet uddannelsen hos vores norske naboer.
Unge savner praktisk indhold
Dér, hvor vi ser et hul i det danske uddannelsessystem i dag, er for de unge, der ikke vil gå den akademisk rettede vej i gymnasiet. Der eksisterer ikke et sammenhængende uddannelsestilbud til disse unge.
Efter 9. klasse vil en typisk vej for den unge i stedet hedde 10. klasse, inden grundforløb 1 og grundforløb 2, og til sidst hovedforløbet på en erhvervsuddannelse. Det vil sige fire forskellige klassekonstellationer efter 9. klasse.
Baggrunden er også, at 30 procent af de unge, der i dag vælger gymnasiet, finder de gymnasiale uddannelser for teoretiske, og 42 procent savnede mere praktisk indhold. Denne gruppe bør være den primære målgruppe for den nye HPX.
Derfor er det fornuftigt, at Tesfaye har lagt op til at "smide den kommunale 10. klasse og erhvervsuddannelsernes grundforløb 1 i gryden" og skabe et nyt sammenhængende uddannelsesforløb.
Argumentet for at se på de kommunale 10. klasser er blandt andet, at klasserne ikke har en påvist positiv effekt. På samme vis står det hen i det uvisse, hvilken værdi grundforløb 1 egentlig skaber.
Kan stadig blive fugl eller fisk
Hvis det skal blive en succes, så er det afgørende, hvordan den nye uddannelse konstrueres. Det kan stadig blive fugl eller fisk. Derfor er det vigtigt, at den nye uddannelse bliver forankret hos nogle institutioner, hvor man forstår, hvad praksisfaglighed går ud på.
HPX'en har i mine øjne et enormt potentiale. Men kun hvis det bliver gjort rigtigt.
Kasper Munk Rasmussen
Uddannelseschef, SMVdanmark
Således bør HPX som udgangspunkt ikke placeres på gymnasier eller HF-institutioner. HPX'ens hjem bør de fleste steder være erhvervsskolerne, medmindre det vil betyde, at der bliver urimelig lang transporttid.
Fysisk kan institutionerne godt placeres i tilknytning til gymnasier – for eksempel i campusløsninger – men ledelsen bør have praksisfaglighed som en del af deres DNA, og det er et helt andet udgangspunkt end dét, der er – og skal være – kernen på gymnasierne. Derfor håber jeg også, at gymnasierne ikke vil forsøge at kaste sig over HPX'en for at få flere opgaver, men at de i stedet koncentrerer sig om, hvad er gode til.
HPX'en skal være et attraktivt valg
En anden forudsætning for HPX'ens succes er, at den reelt bliver et attraktivt til- og førstevalg blandt unge, når de skal vælge ungdomsuddannelse. Her kan man lære meget af efterskoler og gymnasier, som vi år for år kan se, at de unge aktivt tilvælger selv.
Det betyder, at der skal gøres noget ekstra for at skabe gode klassemiljøer med unge af begge køn, og hvor der er sociale aktiviteter som gymnasiefester og studieture. Det ser jeg som en helt afgørende forudsætning for, at HPX bliver en succes. Og så skal de videre uddannelsesveje være tydelige.
Endelig vil en ny ungdomsuddannelse i Danmark betyde, at vi er nødt til at se på, hvilke justeringer, der skal laves på uddannelsesystemet i øvrigt. Hvordan kan HPX og den nuværende EUX eksempelvis spille sammen?
Til sidst vil jeg bare gentage, at HPX'en i mine øjne har et enormt potentiale. Men kun hvis det bliver gjort rigtigt. Det vigtigste er, at der bliver en stærk, solid og faglig meningsfuld kobling til erhvervsuddannelserne. Ellers giver det ikke mening. Og så skal uddannelsen både i forhold til det faglige og det sociale have en kvalitet, så vi ikke tøver med at anbefale vores unge at søge i den retning.
HPX er ikke for alle og skal ikke være for alle. HPX'en bliver for dygtige og ambitiøse unge, som ønsker en ungdomsuddannelse med et praktisk tilsnit. Dem skal der også være plads til. Og dét produkt har vi reelt ikke på hylderne i dagens Uddannelsesdanmark. Derfor fortjener Tesfaye ros for at holde fast og for at fortsætte arbejdet med den kommende reform.