Hvis vi ønsker, at børn og unge skal mestre digitale teknologier, skal faget teknologiforståelse være obligatorisk for alle i folkeskolen, skriver Sine Zambach, Jan Damsgaard og Michael E. Caspersen.
Distraktion og mistrivsel udgør ét aspekt af skærmdebatten, men som samfund bør vi overveje at ændre diskursen og gå væk fra den sort/hvide opfattelse af, at skærmtid ikke også kan være lig med digital dannelse, skriver Lis Zacho.
Slots- og Kulturstyrelsen søger nu en chef til at drive et nyt center for sociale medier, tech og demokrati, der blandt andet skal se på, hvordan man kan skærpe kravene til sociale medier og understøtte bedre forskeradgang til data fra tech-giganterne.
Diskussionen om børn og unges forbrug af teknologi tydeliggør en ideologisk kløft i regeringen. Partierne er ikke engang så uenige om målet, men strides diskret om midlerne. Socialdemokratiet vil lave forbud, mens Venstre vil i dialog med forældrene, skriver Jacob Bruun.
Toggle ads