Debat

IDA: Ekspertgruppe har kommunernes interesser for øje frem for de lediges

En af anbefalingerne fra ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats er, at a-kasserne kun skal have ansvaret for beskæftigelsesindsatsen i de første tre måneders ledighed. Men det er ikke svaret for dimittenderne, skriver Malene Matthison-Hansen.

Efter vores mening syner det af, at den frisættelse, som ekspertgruppen foreslår, mere har haft kommunernes interesser for øje end de lediges og virksomhedernes, skriver Malene Matthison-Hansen.
Efter vores mening syner det af, at den frisættelse, som ekspertgruppen foreslår, mere har haft kommunernes interesser for øje end de lediges og virksomhedernes, skriver Malene Matthison-Hansen.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Malene Matthison-Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Før sommerferien var over os, fik vi anbefalingerne fra Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats at se.

Eftersynet var tiltrængt, og samlet set foreslår eksperterne en markant reform af fremtidens beskæftigelsessystem.

Helt rigtigt peger eksperterne på, at den nuværende indsats ikke er tidssvarende.

Den er i dag præget af for mange proceskrav og tilgange, der mere har art af kontrol af den enkelte ledige, end egentlig hjælp til at matche den enkelte ledige med de virksomheder, som mangler arbejdskraft.

Kendskab til arbejdsmarkedet

En af de væsentligste anbefalinger er, at a-kasserne kun skal have ansvaret for beskæftigelsesindsatsen i de første tre måneders ledighed. Herefter skal indsatsen overdrages til kommunerne, som tilmed fritstilles til at organisere indsatsen.

Kommunerne kender ganske enkelt ikke deres kompetencer i dybden og det arbejdsmarked, de retter sig mod.

Malene Matthison-Hansen
Formand for Ansattes Råd, IDA

Det er ikke svaret for ledige ingeniører, it-specialister, naturvidenskabelige kandidater og andre højtuddannede med indsigt i STEM-fagene og de virksomheder, som efterspørger præcis deres specialiserede arbejdskraft.

Kommunerne kender ganske enkelt ikke deres kompetencer i dybden og det arbejdsmarked, de retter sig mod.

Ingeniørernes arbejdsmarked er nemlig ikke kommunalt funderet, men nationalt og internationalt.

Og efter vores mening syner det af, at den frisættelse, som ekspertgruppen foreslår, mere har haft kommunernes interesser for øje end de lediges og virksomhedernes.

Heldigvis vil anbefalingen formentlig ikke betyde det store for de af vores medlemmer, som allerede har høstet erfaring på arbejdsmarkedet. De har typisk meget korte ledighedsforløb på under tre måneder.

Behov for kompetent rådgivning

For dimittenderne er virkeligheden derimod en anden.

De står ofte uerfarne og med et uklart billede af variationen i deres jobmuligheder, og her vil det korte forløb i a-kasserne få negativ betydning, hvis anbefalingen føres ud i livet.

For blandt IDA’s 160.000 medlemmer er det i høj grad de nyuddannede, der har brug for dagpenge- og beskæftigelsessystemet.

Blot 12 procent svarer, at det kommunale jobcenters tilbud var relevant for dem

Malene Matthison-Hansen
Formand for Ansattes Råd, IDA

Det har de i tiden fra de har fået eksamensbeviset i hånden og til de lander det første job.

Tilmed træder en årgang af eksempelvis nyuddannede ingeniører typisk ind på arbejdsmarkedet samtidigt – i sommermånederne, hvor jobmarkedet er ferieramt. 

Forrige år spurgte vi 663 nyuddannede medlemmer, der har gjort brug af den kommunale jobindsats, om deres erfaringer med de kommunale jobcentre. Og de er ikke overvældende positive.

Blot 12 procent svarer, at det kommunale jobcenters tilbud var relevant for dem, og knap halvdelen oplevede, at jobcentret i ”lav grad” eller ”slet ikke” kendte deres uddannelsesbaggrund og kompetenceprofil.

Kun 6 procent oplevede, at jobcenteret gjorde dem opmærksomme på nye jobmuligheder, de ikke kendte i forvejen.

I modsætning til de oplevelser står a-kasserne, som kender medlemmernes kompetencemæssige baggrund og arbejdsmarked, og som tager udgangspunkt i medlemmernes uddannelses- og erfaringsmæssige baggrund.

Længere forløb i a-kasserne

Derfor vil vi fra IDA’s side anbefale, at a-kasserne får ansvaret for de nyuddannede i de første seks måneder efter dimission frem til første opnåede job.

Som nævnt kommer langt de fleste nyuddannede blandt IDA’s medlemmer ud på arbejdsmarkedet i sommerperioden.

Det er en periode, hvor arbejdsmarkedet nærmest står stille, og derfor tager det ofte mere end tre måneder for de nyuddannede at lande deres første job.

Læs også

Af den grund giver det yderligere mening at give ansvaret for ledige nyuddannede til de a-kasser, som kan vejlede dem om de jobmuligheder som deres uddannelse giver adgang til – og som ikke nødvendigvis findes i den kommune, hvor man bor.

Det vil skabe langt mere perspektiv i den enkelte nyuddannede lediges jobsøgningsforløb og ikke mindst et bedre match med de virksomheder, som efterspørger deres kompetencer.

Eksperternes anbefalingerne rummer også et forslag om at give plads til private leverandører i den kommunale jobindsats.

Hvis det skal blive en succes, kræver det, at disse private leverandører er specialiserede i særlige målgrupper, eksempelvis ingeniører og de virksomheder, som efterspørger deres arbejdskraft.

Sker det ikke, er det vores bekymring, at nyuddannede kommer til at stå overfor vidt forskellige tilbud alt efter, hvilken kommune de bor i.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Malene Matthison-Hansen

Formand for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen, IDA
civilingeniør

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024