Havnetunnel er kun rentabel på grund af ny tvivlsom regnemetode
TUNNELSYN: Den kommende havnetunnel øst om København er kun samfundsøkonomisk rentabel, fordi man medregner en såkaldt agglomerationseffekt, der ifølge eksperter er tvivlsom. "Det efterlader os med et projekt, der er på grænsen til, at man helt skulle lade være," siger økonom.
Peter Pagh-Schlegel
JournalistDa vi gik i gang med analysen, var vi meget sikre på, at vi ville påvise agglomerationseffekter i Danmark, men virkeligheden viste sig anderledes. De er ubetydelige
Jens Hauch
Cheføkonom, Kraka
Den østlige ringvej om København kan blive en god forretning for samfundet, når alle omkostninger og gevinster gøres op.
Det kan man læse sig til, hvis man kigger på Vejdirektoratets forundersøgelse, som blev præsenteret fredag i sidste uge.
Projektet er dog kun rentabelt, hvis man gør brug af en hidtil utraditionel regnemetode, der måler den såkaldte agglomerationseffekt.
Agglomeration
Når virksomheder, arbejdskraft og forbrugere lokaliserer sig nær hinanden, opstår der produktivitetseffekter, der ikke ville opstå uden samlokalisering. Disse kaldes agglomerationseffekter. Agglomerationseffekterne opstår blandt andet på grund af øget videndeling, bedre matching på arbejdsmarkedet og bedre adgang til specialiserede underleverandører. Øget samlokalisering fører således til øget produktivitet, og øget produktivitet fører over tid til øgede skatteindtægter, hvilke igen giver flere midler til blandt andet at investere i infrastruktur.
Østlig Ringvej
Sidste uge præsenterede Vejdirektoratet forundersøgelse af Østlig Ringvej (havnetunnel), der skal forbinde Nordhavn med Lynetteholmen og Københavns Lufthavn. Ifølge rapporten vil anlægget føre til et positivt resultat på 2,7 mia. kroner, hvis der medregnes de forventede agglomerationseffekter. Uden agglomeration vil projektet ikke være rentabelt. Det er første gang, at man benytter agglomeration i forbindelse med et infrastrukturprojekt i Danmark.