Krasse høringssvar om skattepakke

BAGGRUND: Regeringens erhvervs-skattepakke får på puklen af samfundets magtfulde organisationer i de netop offentliggjorte høringssvar.
Henrik Theil

Den borgerlige regering fornægter med sine forslag om ændret skattelovgivning den dynamik, der er med til at skabe velstanden i Danmark.

DVCA
I høringssvar
"Det ligner en miniskattereform", som en erhvervsorganisation skrev det i høringssvaret.

Bag de mere eller mindre diplomatiske formuleringer i høringssvarene er et gennemgående træk fra erhvervsorganisationer, at der er tale om dansk særlovgivning i strid med globaliseringsbestræbelser, der er alt for meget med, det er for snævert fokuseret samt administrativt tungt og i strid med regeringens mål om regelforenkling. Der sættes også spørgsmålstegn ved finansieringen.

Skatteminister Kristian Jensen (V) sagde mandag, at han da lyttede til høringssvar, men at udspillet stort set vil blive gennemført i sin nuværende form. Der er meget at lytte til, og følger han de forskellige råd, skal udspillet i vid udstrækning modificeres.

DI (Dansk Industri) skriver i indledningen af høringssvaret:

Altinget logoChristiansborg
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.