Sundhed.dk holder ikke hvad den lover

Den nye sundhedsportal, der skulle øge kontakten og mindske afstanden mellem borger og sundhedsmyndigheder, kan ikke holde, hvad den lover. Et stort problem, mener Forbrugerrådet, der frygter en ny 'amanda-sag'. Potentialet er dog stort, lyder det fra såvel rådet som patientorganisation og lægemiddelvirksomhed.
Claus IversenSandra Schwartz

Hvis sundhed.dk skal være mere end et opslagsværk - altså et sted, hvor patienter henter informationer ved envejskommunikation - er der brug for meget mere interaktion.

Lone Aagaard
Direktør i AstraZeneca
Den danske befolkning har nu i lidt over en uge kunnet klikke sig ind på den nye sundhedsportal www.sundhed.dk, og målt på antal af besøgende er det nærliggende at betegne den som en succes.

Ét er dog antallet af besøgende, noget andet er, om de besøgende får, hvad de kommer efter.

Borgernes og forbrugernes vagthund, Forbrugerrådet, er her en uges tid efter præsentationen ikke imponeret. Hjemmesiden skuffer og holder ikke, hvad den lover borgerne:

"På portalens forside står der, at jeg som bruger af sundhed.dk allerede nu kan kommunikere elektronisk med min læge, men jeg har brugt lang tid - aldeles forgæves - på at gøre netop dette. Det er altså problematisk for troværdigheden, hvis man lover noget, man ikke kan holde. Så er der formentlig mange, der ikke vender tilbage".

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024