Sådan sammensætter I en god bestyrelse

VIDEN UDEFRA: Op til den årlige generalforsamling er mange foreninger på udkig efter nye kandidater til bestyrelsen. Her får du Center For Frivilligt Socialt Arbejdes bud på, hvad I skal lægge vægt på.

Center for Frivilligt Socialt Arbejde har netop udgivet bogen "At lede en sag", hvor du finder svar på bestyrelsesarbejdets vigtige&nbsp;temaer som jura, økonomi og strategiske overvejelser.<br>
Center for Frivilligt Socialt Arbejde har netop udgivet bogen "At lede en sag", hvor du finder svar på bestyrelsesarbejdets vigtige temaer som jura, økonomi og strategiske overvejelser.
Foto: colourbox

Af Suzette Frovin
Kommunikationskonsulent, Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Mange frivillige organisationer beslutter at supplere bestyrelsen med medlemmer, der har en særlig faglig profil for at styrke særlige områder som socialfaglig viden, juridisk viden eller økonomisk kompetence.

Modellen har mange fordele, men det er vigtigt at være opmærksom på, om de faglige profiler kender foreningen godt nok og har sans for det overordnede formål. Erfaringen fra mange frivillige organisationer er, at det ikke er givet, at den beslutning, der giver den mest positive effekt på bundlinjen eller er af højeste professionelle kvalitet, nødvendigvis er den rigtige beslutning i en frivillig medlemsorganisation.

Det er afgørende, at foreningens nye bestyrelsesmedlemmer forstår, hvad opgaven som bestyrelsesmedlem i en demokratisk og medlemsbaseret organisation indebærer.

Samtidigt skal de medlemsvalgte bestyrelsesmedlemmer naturligvis acceptere, værdsætte og bruge de særlige kompetencer, som udefrakommende bestyrelsesmedlemmer kan bidrage med.

Typiske kompetencer i en bestyrelse
Kompetencer og vidensniveauet i en bestyrelse kan veksle fra organisation til organisation, og vægtningen af kompetencerne afhænger også af den opgavefordeling, som er mellem bestyrelse og daglig leder. Generelt giver er det en stor fordel, hvis bestyrelsen i en frivillig organisation samlet har kompetencer og viden om:

Strategi: Øje for politiske dagsordener, mulige samarbejdspartnere og donorer samt strategisk promovering af organisationen eksternt.

Økonomi: Læsning (og udformning) af regnskaber og budgetter. Fundraising. Kontrol med bogholderi. Administration af gæld og formue.

Jura: Bestyrelsesansvar. Relevant lovgivning, der regulerer organisationens virksomhed. Udformning af kontrakter mv.

Arbejdsgiverrolle: Arbejdsmarkedslovgivning. Arbejdsmiljøarbejde. Gennemførsel af MUS-samtaler. Rekruttering og afskedigelse af medarbejdere.

Faglige kompetencer i forhold til foreningens målgruppe: For eksempel social- eller sundhedsfaglig ekspertise i forhold til foreningens formål, målgruppe eller metoder.

Demokratiske kompetencer: Dialog med medlemmer. Inddragelsesprocesser internt i organisationen. Evne til at finde kompromiser.

Organisationskendskab: Kendskab til organisationens aktiviteter, kultur, værdier, historie og så videre. Brobygning til lokale led og bagland.

Kommunikation: Intern og ekstern kommunikation, strategisk kommunikation og pressehåndtering, dialog med politikere, sætte en politisk dagsorden, fondsarbejde mv.

Sociale og samarbejdskompetencer: Samarbejdsvilje og -evne. Holdspiller og brobygger i bestyrelsen.

Artiklen er en forkortet version af afsnittet ’Kompetencer i bestyrelsen’ fra bogen "At lede en sag". Grundbog for bestyrelsesmedlemmer i frivillige organisationer. 

Bogen ’At lede en sag. Grundbog for bestyrelsesmedlemmer i frivillige organisationer’ er udgivet af Center for Frivilligt Socialt Arbejde og kan downloades gratis her.

Dokumentation

VIDEN UDEFRA

Civilsamfundet bugner af viden, der kommer alt for få til gavn. Derfor opfordrer Civilsamfundets Videnscenter civilsamfundets aktører til at dele deres viden på områder, som kan hjælpe andre aktører.

Denne artikel er et eksempel på viden udefra. Skrevet af en aktør – redigeret og versioneret af Civilsamfundets Videnscenter. 


Hvilke kompetencer har I brug for hos jer?

Jo bedre I har dækket de nødvendige kompetencer, jo bedre kan bestyrelsen lede og udvikle organisationen. Disse spørgsmål giver jer et godt afsæt for en diskussion om, hvilke kompetencer der er brug for hos jer:

Hvilke kompetencer er der i særlig grad brug for i bestyrelsen i foreningen? Hvorfor og på hvilket niveau? Og er de i tilstrækkelig grad til stede i dag?

Hvis I mangler kompetencer, hvordan skaffer I dem så? Ved at vælge nye bestyrelsesmedlemmer, efteruddanne de siddende eller rekruttere nye kandidater til bestyrelsen? Er der brug for bestyrelsesmedlemmer med en særlig faglig profil i jeres forening? Hvis ja, hvordan får I så samarbejdet mellem medlemsvalgte og professionelle til at fungere?

Kompetenceskjoldet er en øvelse, I med fordel kan bruge i forbindelse med nyvalg til bestyrelsen. I kan også bruge øvelsen, hvis I skal i gang med en strategiproces og ønsker at få overblik over, hvilke kompetencer der allerede findes i jeres bestyrelse, og hvilke I har behov for at tiltrække.

Hent øvelsen her.

Kilde: Center for Frivilligt Socialt Arbejde


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024