5. februar: Rasmus Kjeldahl

EU-STAFET: Altinget | EUs stafet er i gang. Den næste med stafetten er direktør for Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl. Få et indblik i, hvad EU betyder for almindelige danskere, og hvad det er, Rasmus Kjeldahl både ser som EU's største fiasko og succes.
Foto: Forbrugerrådet
Morten Øyen
Rasmus Kjeldahl, 44, er direktør i Forbrugerrådet, der er en uafhængig forbrugerorganisation, der varetager alle forbrugeres interesser over for erhvervsliv og myndigheder.

Rasmus Kjeldahl er uddannet fra Landbohøjskolen som cand.agro. og ph.d, og har tidligere arbejdet på bl.a. Statens Jordbrugsøkonomiske Institut, i EU-Kommissionen og i Fødevareministeriet.

Han har været direktør for Forbrugerrådet siden 2002 og var i 2004-2008 formand for den Europæiske Forbrugerorganisation (BEUC). Og så er han kendt som en aktiv debattør i den offentlige debat: ofte med oplæg, men også som blogger for Jyllands-Posten - hvor han blogger om forbrugerlivet på godt og ondt - og så har han netop været oplægsholder på Europabevægelsens eurohøring 2. februar på Christiansborg.

Hvordan vil du definere din holdning til EU?

"Min personlige holdning er præget af mine fem år som ansat i EU-Kommissionen og er grundlæggende positiv. EU gør en kæmpe - og mærkbar forskel for borgerne i hele Europa - for mig er nationalstaten ikke et levedygtigt alternativ, så hvis EU ikke allerede fandtes, måtte der opfindes en eller anden model, som løste nogenlunde de samme opgaver. Så jeg er positiv over for EU, ligesom jeg er positiv over for demokrati generelt, og ideen om, at vi herhjemme har et Folketing og en regering. Men det er jo ikke det samme, som at jeg mener, alle EU's politikker er gode. Her må man som borger tage stiling fra gang til gang."

Hvad ser du som henholdsvis den største succes og den største fiasko i EU's historie?

"Den fælles landbrugspolitik er begge dele. En bragende succes i EU's opstart, fordi politikken fungerede som et konkret samarbejdsprojekt. Dermed blev den en politisk plaform for at udvikle fællesskabet på tværs af de euroæiske grænser, og illustrerede meget tydeligt, at koordination og fælles beslutningstagning kunne gøre en forskel. Men landbrugspolitikken blev også den største fiasko, fordi man ikke i tide - men 30 år for sent - fik reformeret politikken. I dag kæmper man fortsat med, at en alt for stor del af budgettet går til absurde støtteordninger for et lavproduktivt erhverv i stedet for til aktiviteter - som for eksempel forskning - der fremadrettet kan skabe vækst og bæredygtighed i Europa."

Hvad betyder EU for den almindelige dansker og borger i dag?

"EU er på godt og ondt helt afgørende for den danske forbruger, da over 80 procent af forbrugerlovgivningen kommer fra EU. EU regulerer indhold og mærkning af fødevarer, lovlig og ulovlig kemi, rammerne for de finansielle produkter, sikkerheden i de produkter, vi køber, og ikke mindst muligheden for at handle over grænserne. I mange år var Danmark lokomotiv for at øge beskyttelsesniveauet i EU - det er ikke tilfældet længere, og Danmark er kun på få områder foregangsland. Jeg forudser derfor, at EU i fremtiden i stigende grad vil være afgørende for, at forbedre forbrugerbeskyttelsen i Danmark, især på de områder, der er lavt prioriteret af regeringen. I de kommende år vil spørgsmålet om totalharmonisering af forbrugernes rettigheder blive centralt. Her er det dog ikke sikkert, at vi i Danmark har interesse i at underkaste os et europæisk kompromis, hvor den laveste fællesnævner bliver normen."

Det virker ofte, som om EU ikke betyder ret meget for den enkelte borger. Hvad mener du, man kan gøre for at få borgerne til at engagere sig mere i EU?

"Forbrugerpolitikken er nok et af de områder, hvor EU kommer tættest på borgerne. Dette kan man bl.a. aflæse i, at forbrugerpolitiske spørgsmål spiller en stor rolle som tema i valget til Europa-Parlamentet - det sker, fordi det er emner, som kandidaterne finder lette at formdle og gøre levende for borgerne. På det omårde har forbrugerpolitikken måske overtaget den rolle, som miljøpolitikken havde tidligere. Fremover kan det meget vel blive på klimaområdet, at EU skal finde vej til sine borgere. Hvis EU skal kunne levere ambitiøse CO2 reduktioner - dvs. mere end de 20 procent, man indtil nu har spillet ud med - kan det kun gennemføres, hvis man gennem dialog får tilrettelagt en politik, som er velfærdsmæssig - og dermed politisk set - acceptabel. Hvis forbrugerne skal engageres i at spare på energien, kræver det også at deres indsats i praksis fører til mindre udslip og ikke bare, at udslppet sker et andet sted på grund af kvotesystemet. Troværdiheden er en nøgleudfordring, hvis potentialet i det store forbrugerengagement skal frigøres."

Hvem skal stafetten gå videre til?

"Stafetten skal gå videre til Ellen Trane Nørby fra Venstre. Jeg synes, det kunne være interessant, hvis hun ville forholde sig til, om vi behøver en europæisk kulturpolitik, og om hun ser det som et fælles mål at undgå en total kommercialisering af vores kulturliv, hvor den anglosaxiske kultur uvægerligt vil vinde. F.eks. er det vildt udbredt i USA, at tv og film er fyldt med skjulte reklamer, og at manuskripter i praksis underordnes rent kommercielle hensyn."

På næste fredag vil Venstres velfærd- og medieordfører Ellen Trane Nørby følge op på stafetten. Følg med i EU-stafet hver fredag på Altinget | EU.
Dokumentation

Forbrugerne og euroen

Tale af Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet ved Europabevægelsens Eurohøring, den 2. februar 2010.

"
Lad mig start med at sætte min rolle som forbrugerrepræsentant i panelet lidt på spidsen; der er ikke noget decideret forbrugerpolitik forbundet med eurodebatten, og en indførsel af euroen i Danmark, vil ikke have nogen reel betydning for den almene forbrugers dagligdag - ud over at det naturligvis ikke længere vil være nødvendigt at huske rejsevaluta eller betale gebyr for veksling. Desuden vil det blive lettere at sammenligne priser med resten af Eurolandene, da dette kan gøres uden at regne - man kan ikke afvise, at dette vil kunne øge lysten til at handle over grænserne.

Den mest udbredte frygt blandt eurokritikkerne, som typisk er den, der smitter af på forbrugerne, er, at indførelsen af euroen vil føre til en generel prisstigning. Denne opfattelse var meget udbredt i tiden op til 2002, hvor de første 12 lande tilsluttede sig, og hvor Danmark takkede nej.

Argumentet dukker stadig op i den danske debat, men det er svært at finde dokumentation, der entydigt kan støtte argumentet. Erfaringen fra de lande, som har indført euroen, viste, at man ikke - eller kun meget partielt - oplevede den prisstigning, som var frygtet.

Bortset fra små fluktuationer ved indførelsen, typisk i anledning af udarbejdelse af nye menuer og andre prislister, viser inflationsopgørelsen, den såkaldte HICP, at den årlige, gennemsnitlige inflationsrate i de 12 lande faktisk faldt marginalt i perioden 2001-2003, altså hen over overgangsperioden.

Hvis man betragter den årlige inflationsrate i de 12 lande, som gik forrest i indførelsen af euroen, viser det sig, at indførelsen af euroen faktisk ikke havde nogen entydig effekt på inflationen i de 12 lande. Få lande oplevede stigende inflationsrater i perioden 2001-2003, fx Frankrig og Italien, som dog aftog igen efterfølgende, mens langt hovedparten oplevede faldende inflationsrater: Tyskland, Belgien og ikke mindst Holland og Portugal.

Nogle - herunder også visse forbrugerorganisationer - har fremført, at priserne på dagligdagsvarer steg voldsomt ved indførelsen, og at dette træk drukner i den gennemsnitlige inflationsopgørelse. Det er reelt rigtigt, at priserne på fødevarer, som er en primær udgiftsgruppe for mange forbrugere, steg i 2002 i Europa, ikke kun eurolandene. Men analyser har efterfølgende vist, at dette snarere skyldes dårlig høst og lave udbytter som følge af dårligt vejr, end det skyldes indførelsen af euroen. Ydermere er det bevist, at priserne på langvarige forbrugsgoder, især kommunikationsudstyr, faldt. Der er derfor ikke belæg for at konkludere, at indførelsen af euroen har ført til prisstigninger, ud over måske en engangseffekt på ¼ procent.

I kølvandet på Finanskrisen faldt renteniveauet i eurozonen mere end i Danmark, og mange økonomer og politikere var for et års tid siden fremme med et budskab  om, at nu kom de danske boligejere til at betale prisen for, at vi stod uden for euroen, i form af et højere renteniveau. Som det Økonomiske Råd har påpeget, er der imidlertid ikke belæg for, at der i det lange løb altid vil være denne sammenhæng - i andre situationer kan renteniveauet i Eurozonen måske gå hen og blive højere end i Danmark (ligesom der for så vidt heller ikke er et belæg for, at et lavt renteniveau altid er en entydig fordel for et lands økonomi). Det er altså ikke derfor, Danmark skal gå over til euroen.
Men der kan altså ikke fra vores side peges på væsentlige negative effekter på forbrugernes rammebetingelser, der taler for, at det skal holde Danmark uden for eurosamarbejdet.

Når det så er sagt, er det selvfølgelig vigtigt, at man overvåger overgangsperioden, når/hvis den kommer for Danmark, således at handelsvirksomhederne ikke benytter indførelsen af euroen som en chance til at skrue op for priserne eller foretage lidt for rundhåndede oprundinger. Ligesom det er vigtigt, at fx konverteringen af lån sker omkostningsfrit for låntagerne.

En centralt afgivet opfordring til borgerne om at indrapportere eventuelle observerede unormale prisstigninger til myndighederne, med mulighed for offentlig udhængning af de pågældende virksomheder, kan ligeledes bidrage til at omvende den euroskepticisme, der bunder i frygten for ublu prisstigninger.

Endelig er det vigtigt at gøre en fremtidig overgang til euroen så pædagogisk som muligt for forbrugerne. En nem metode hertil, som også vil minimere frygten for ublu prisstigninger blandt forbrugerne, er, at man i en passende periode op til indførelsen af euroen i Danmark, og en tid efter, stiller krav om dobbelt prismærkning. Dette har vi tidligere foreslået i Forbrugerrådet, da det vil gøre det nemt for forbrugerne at gennemskue, hvad eurotilslutningen betyder for prisdannelsen i Danmark, og dermed deres indkøb. Og sværere for virksomhederne at hæve priserne. Erfaringer viser, at forbrugerne foretrækker, at en sådan periode er relativt lang, således at man kan nå at vænne sig til den nye værdiskala.

Lad mig slutte med at gentage et par af de positive effekter, som forbrugerne kan glæde sig over, når Danmark indfører euroen:

  • Færre transaktionsomkostninger ved rejser - mange af danskernes hyppige rejsemål er eurolande.
  • Nemmere prissammenligner med udlandet. Netop dette kan vise sig at blive en stor gevinst for de danske forbrugere, da det kan synliggøre, hvad identiske varer kan anskaffes for i andre, og ikke mindst billigere, eurolande.
  • Prisudligning/-reduktion. Man kan ligefrem håbe, at en nem, direkte prissammenligning med andre lande, som dansk tilslutning til euroen vil medføre, kan skabe en generel og længe savnet priskonkurrence på danske varer. Til gavn for forbrugerne på både kort og langt sigt."

Kilde: www.forbrugerraadet.dk  


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Kjeldahl

Direktør, Børns Vilkår
cand.agro. (Københavns Uni. 1990), ph.d. i økonomi (London 1995)

Ellen Trane Nørby

Fhv. minister & MF 2007-22 (V), byrådsmedlem, Sønderborg
cand.mag. i kunsthistorie (Københavns Uni. 2005)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024