Debat

ATL & DI: Regel- og bøderegn vokser, når Færdselsstyrelsen overimplementerer EU-regler

Danske vognmænd kan ende med at betale 10.000 kroner i bøde, hvis de glemmer nødvendige papirer, som er blevet et krav efter et nyt EU-direktiv. Problemet er, at Færdselsstyrelsen overimplementerer direktivet, hvilket skaber bøderegn, skriver Lars William Wesch og Rune Noack.

Vi har skrevet til Færdselsstyrelsen og opfordret dem til at rulle deres overimplementering tilbage, så danske virksomheder ikke belastes unødigt af regler for reglernes skyld, skriver Lars William Wesch og Rune Noack.
Vi har skrevet til Færdselsstyrelsen og opfordret dem til at rulle deres overimplementering tilbage, så danske virksomheder ikke belastes unødigt af regler for reglernes skyld, skriver Lars William Wesch og Rune Noack.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lars William Wesch
Rune Noack
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Grundlæggende er det fornuftigt, når EU laver fælles spilleregler, der skal sikre fair konkurrence mellem virksomhederne i medlemslandene.

Men når den hjemlige fortolkning udvikler sig til endnu en administrativ byrde for erhvervslivet, er det som, når kirurgen kalder operationen for vellykket, selvom patienten dør i processen.

Det er desværre tilfældet med Færdselsstyrelsens nye fortolkning af et EU-direktiv, der er sat i verden, så vognmænd i kortere tid kan leje eller lease lastbiler i udlandet og bruge dem i virksomhedens eget hjemland. 

Læs også

Vi overimplementerer EU-regler

Her i Danmark har Færdselsstyrelsen nemlig valgt at kræve, at godschauffører i alle lejede og leasede køretøjer skal kunne fremvise deres ansættelsesbevis og leasingkontrakt, hvad enten køretøjet er indregistreret her i Danmark eller i udlandet.

Chauffører og vognmænd kan i øvrigt se frem til bøder i størrelsesordenen 5.000 til 15.000 kroner for en simpel forglemmelse. 

Lars William Wesch & Rune Noack

Færdselsstyrelsens udlægning strider imod EU's direktiv, der kun stiller krav om ansættelsesbevis ved udenlandsk indregistrerede køretøjer for at undgå omgåelse af cabotagereglerne.

Er lastbilen på danske nummerplader og hos en dansk vognmand, er der jo netop ikke tale om cabotagekørsel, når lastbilen leverer varer i Danmark. Tilsvarende vil det fremgå af motorregisteret, at køretøjet er leaset, så kravet om at medbringe leasingkontrakt i danske biler er både overflødigt og bureaukratisk.

Sagen er et godt eksempel på, hvordan en dansk myndighed overimplementerer EU-lovgivning i strid med regeringens egen politik og principper på området.

Chauffører og vognmænd kan i øvrigt se frem til bøder i størrelsesordenen 5.000 til 15.000 kroner for en simpel forglemmelse. Det er da en huskekage, der vil noget.

Vi har skrevet til Færdselsstyrelsen og opfordret dem til at rulle deres overimplementering tilbage, så danske virksomheder ikke belastes unødigt af regler for reglernes skyld. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars William Wesch

Branchedirektør, Transportens Arbejdsgivere, DI
cand.jur. (Københavns Uni. 1992), HD (o) (Handelshøjskolen i København 1999), PLD (Harvard Business School 2014)

Rune Noack

Transportpolitisk chef, DI Transport
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2002)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024