Ministre udvander nye miljøkrav til biler, busser og lastbiler: "Det ender med stort set ingenting"
EU-landene er enige om nye krav til diesel- og benzinbilers partikelforurening, der møder heftig kritik fra både den danske miljøminister og grønt råd. Bilimportører er tilfredse og betegner aftalen som en sejr for klima og miljø.
![De nye krav til partikelforurening fra benzin- og dieselbiler skal være på samme niveau som de eksisterende, hvis det står til EU's miljøministre. ](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/273741/115201.jpg)
![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørNår de sidste diesel- og benzinbiler ruller ud fra de europæiske bilforhandlere frem mod 2035, bliver det sandsynligvis ikke med markant renere røg fra udstødningen, end de puster ud i dag.
Sådan lyder konklusionen fra Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, efter at EU’s ministerråd mandag afviste Europa-Kommissionens forslag om at skærpe kravene i de kommende euronormer.
"Man kan diskutere, hvor ambitiøst Kommissionens oprindelige udspil var, og nu har vi så en rådsposition, der er endnu ringere. Det ender med stort set ingenting,” siger han.